بوکینگ پرشیا

سایت خرید آنلاین پرواز

۳۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

آدیس آبابا

آدیس آبابا

آدیس آبابا پایتخت و بزرگترین شهر اتیوپی است که ۳٫۳۸۴٫۵۸۹ نفر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۷ جمعیت داشته‌است.


مقر اتحادیه آفریقا در این شهر است و دفتر اصلی نهادهای متعدد بین‌المللی و قاره‌ای از جمله کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای آفریقا در آن قرار دارد

و از همین رو و با توجه به اهمیت تاریخی، دیپلماتیک، و سیاسی که این شهر در عرصه این قاره ایفا می‌کند به «پایتخت سیاسی قاره آفریقا» شهرت یافته‌است.

اگر به نقشه اتیوپی نگاه کنید موقعیت این شهر دقیقا در مرکز کشور است

و تعداد جمعیتش در سرشماری سال ۲۰۰۷ حدود ۳/۵ میلیون نفر بوده است. در اوایل دهه ۱۹۰۰ این شهر برای تامین سوخت با کمبود هیزم روبرو شد و به همین دلیل شروع به واردات درخت اوکالیپتوس از استرالیا و کاشت آن در شهر و اطراف آن کرد آن درخت کاشتن ها باعث شده که امروز کمربند سبزی از آن جنگل ها شهر را احاطه و به آن جلوه ای زیبا ببخشد. آدیس آبابا که به معنی گل جدید است از مردمی از نقاط مختلف اتیوپی و دیگر کشورهای آفریقایی تشکیل شده است.

در سال ۱۹۱۷ درست شدن خط راه آهن شهر به کشور جیبوتی باعث سرعت رشد و پیشرفت این شهر شد.

در ۵ می ۱۸۳۶ نیروهای ایتالیایی در جریان حمله به ایتیوپی آدیس آبابا را تصرف کردند و این شهر را به مدت ۵ سال پایتخت آفریقایی خود کردند در این مدت خانه های سنگی مدرن ساخته شد، جاده ها سنگفرش و شهر صاحب سد و ایستگاه نیروی برق آبی شد. در کوه entoto تعدادی کلیسا، موزه لباس های مذهبی و یک پارک وجود دارد که از جاذبه های زیبای این شهر هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

الجزیره

الجزیره

الجزایر کشوری است در شمال قاره آفریقا، میان مراکش و تونس. پایتختش الجزیره نام دارد. مردم الجزایر عرب و بربر هستند، و دین رسمی‌شان اسلام و مذهبشان سنی است. مساحت آن ۲/۳۸۱/۷۴۱ کیلومتر مربع و در آمار سال ۲۰۰۹ (میلادی) جمعیت آن ۳۵/۳۶۹/۰۰۰ نفر بوده‌است. زبان رسمی الجزایر عربی است ولی به زبان فرانسوی و بربر نیز صحبت می‌کنند.


در ژوئیه سال ۱۹۶۲ الجزایر پس از ۱۳۲ سال، استقلال خود را اعلام کرد و از استعمار فرانسه رها شد. پیش‌درآمد این رهایی هشت سال جنگ بود با صدها هزار کشته. سایه این گذشته بر مناسبات فرانسه و الجزایر هم‌چنان سنگینی می‌کند.

الجزایر تحت تأثیر ناآرامی‌های سیاسی موسوم به بهار عربی که بخش‌هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا را فرا گرفت، واقع نشد و عمدتاً از آن مصون ماند. ناظران معتقدند علت عدم سرایت بهار عربی به الجزایر، تجربه تلخی بود که مردم این کشور از کشتارهای خونین دهه ۱۹۹۰ داشتند.

الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقا است،

که از سمت شرق به تونس و لیبی از سمت غرب به مراکش و صحرا، از جنوب غربی موریتانی، از سمت شمال به دریای مدیترانه و از سمت جنوب به نیجر و مالی محدود است. مساحت آن حدود ۲/۳۸۱/۷۴۱ کیلومتر مربع یعنی تقریباً سه برابر فرانسه و در حدود یک برابر و نیم ایران است.

از شهرهای بزرگ الجزایر، الجزیره پایتخت کشور، و وهران و قسنطینه و عنابه و باتنه را باید نام برد.

الجزایر بزرگترین کشور در آفریقا به لحاظ مساحت می‌باشد.

مساحت این کشور ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع است، قسمت اعظم مناطق ساحلی الجزایر کوهستانی است و بنادر طبیعی اندکی دارد. منطقه‌ای که از ساحل شروع می‌شود و تا تل اطلس امتداد می‌یابد، حاصل‌خیز می‌باشد. در جنوب تل اطلس استپ‌هایی وجود دارند که تا اطلس صحرایی امتداد پیدا می‌کنند، صحرا در مناطق جنوبی‌تر قرار دارد. جبال هقار منطقه‌ای مرتفع در مرکز صحرا و در جنوب الجزایر است. شهرهای مهم الجزایر، الجزیره، آوران، قسنطینه و عنابه می‌باشند.

شمال الجزایر آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای دارد.

در تل اطلس، دمای هوا در تابستان بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در زمستان بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و رطوبت هوا زیاد است. در شرق الجزایر هوا اندکی سردتر است. از مشخصه‌های آب و هوایی الجزایر، بروز طوفان‌های شن می‌باشد. در الجزایر تنها بخشی از صحرا که در مدار رأس‌السرطان قرار می‌گیرد بسیار گرم است. میزان بارندگی در طول سواحل زیاد بوده و سالانه بین ۴۰۰ تا ۶۷۰ میلی‌متر برآورد می‌شود. بیشترین بارندگی در بخش مالی شرق الجزایر وجود دارد که به ۱۰۰۰ میلی‌متر در سال می‌رسد.

بربرها نخستین کسانی بودند که از روزگار خیلی دور در این سرزمین سکونت داشتند.

اولین بار فنیقی‌ها در سدهٔ دوازدهم پیش از میلاد به ان کشور هجوم آوردند و مهاجر نشین‌هایی در کرانه‌های شمالی آن پدید آوردند. سپس کارتاژی‌ها به آن جا وارد شدند و نواحی شرقی آن را به تصرف درآوردند. رومی‌ها، پس از برانداختن دولت کارتاژ، به این سرزمین دست یافتند و چندی بر سواحل شمالی آفریقا و سرزمین‌های ساحلی الجزایر حکومت کردند. واندال‌ها در ۴۳۰ بعد از میلاد، دست رومی‌ها را از الجزایر کوتاه کردند.

مردم الجزایر در آغاز قرن هشتم میلادی با آمدن اعراب به این سرزمین به اسلام گرویدند. از سال ۶۴۴ تا ۶۵۶، اولین قبیله بربر الجزایری که به اسلام گروید، مَغراوی‌ها بودند. به نوشته ابن خلدون، مورخ قرون وسطی، «اوزمار بن سکلب» رهبر مغراوی‌ها به درخواست عثمان بن عفان، خلیفه سوم، اسلام آورد. مغراوی‌ها نیز با بازگشت رهبر خود، دسته جمعی، به اسلام گرویدند. به سال ۶۶۵، حکومت بنی امیه اولین حمله خود به مغرب را آغاز کرد. سال ۶۸۳، فتوحات عقبة ابن نافع آغاز گردید. اگر چه مقاومت‌های بیزانسی‌ها اندکی مانع آنها شد، اما بربرها کوتاه نیامدند. از سوی دیگر، این مغراوی‌ها بودند که از ابتدای جنگ به بنی امیه پیوستند.

سال ۷۰۸، بنی امیه همچنان الجزایر را در دست داشتند و دوره پیشا-اسلام در این کشور پایان یافت. همچنان که زبان‌های لاتین و فینیقی از یادها می‌رفتند، الجزایر رفته رفته به اسلام پیوست. پس از فتح الجزایر توسط مسلمانان، اندک اندک زبان عربی در میان شهرنشینان جایگاه خود را به دست آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

یاماسوکرو

یاماسوکرو

یاموسوکرو پایتخت کنونی کشور ساحل عاج در غرب آفریقا است .

یاموسوکرو پایتخت کنونی کشور ساحل عاج (پیش از یاموسوکرو، آبیجان، در 240 کیلومتری یاموسوکرو پایتخت ساحل عاج بود)، در غرب آفریقا با جمعیت بیش از سیصد و پنجاه هزار نفر مرکز اداری- سیاسی این کشور است.


مطمئن باشید که این شهر تمیز و زیبا ارزش سفر و بازدید دارد. مساحت این شهر با ساحل، دشت و تپه ها، به 3500 کیلومتر مربع می رسد.

اشیا سنگی که در اکتشافات این شهر یافت شده، همه نشان دهنده ی این است که در هزاران سال پیش اطراف یاموسوکرو زندگی جریان داشته و احتمالا به علت افزایش بیابان ها و شرایط سخت، این تمدن از بین رفته و احتمالا به جاهای دیگر منتقل شده است. کشور ساحل عاج به مدت 63 سال مستعمره ی فرانسه بوده است. در یاموسوکرو بیش از نیمی از مردم به کشاورزی مشغولند و حاصل آن صادرات کاکائو، قهوه، الوار، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی به کشورهای فرانسه، هلند، امریکا، نیجریه و آلمان است و در ازای آن ها سوخت، مواد غذایی و کالاهای اساسی زندگی از فرانسه و چین دریافت می کنند.

نرخ بیکاری در این کشور بیش از 40 درصد می باشد و درصدی از مردم زیر خط فقر زندگی می کنند. 35 تا 40 درصد از مردم این کشور مسلمان و 20 تا 30 درصد مسیحی هستند و بقیه پیرو ادیان محلی اند. زبان مردم فرانسوی است و فرهنگ آن ها تحت تاثیر فرانسه قرار گرفته است. سفر به این شهر مناسب کسانی است که به تمدن و طبیعتند.

آب و هوای یاموسوکرو

گرمسیری است و میزان بارندگی در تابستان بسیار کم و دمای هوا بالاست. میانگین دمای سالیانه ی این شهر 25.9 سانتی گراد است و بهترین فصل برای سفر بین ماه های اکتبر تا مارس (پاییز و زمستان) است.

خوراکی های یاموسوکرو

غذاخوری های یاموسوکرو ارزان و غذاهای لذیذی را ارائه می کنند. حتی زمانی که بخواهید یک میان وعده ی سبک از غذاخوری های خیابانی نیز بخرید برایتان ارزان و خوشمزه تمام می شود. تخم مرغ، ادویه های تند، سبزیجات، ماهی، مرغ، گوشت چرب از مواد اولیه ی تهیه ی غذاهای یاموسوکرو هستند. البته جالب است بدانید که بخشی از رژیم غذایی مردم این کشور تحت تاثیر رژیم های غذایی لبنانی، سوری و فرانسوی است. اکثر رستوران هایی که در یاموسوکرو غذاهای سنتی سرو می کنند، ماکیس نام دارند.

این رستوران ها معمولا در فضای بازند. غذاهای محلی معروف یاموسوکرو کیدنجو، آتییک و خوراک ران قورباغه است. آلکو غذاهای خیابانی ویژه ی این شهر است که روی گاری ها و غرفه های کوچک خیابانی به فروش می رسد. آلکو ترکیبی است چیلی از موز سرخ شده و پیاز!! غذاها در این شهر با کره ی بادام زمینی پخته می شود و طعمی خاص به خود می گیرد. این غذاها را می توانید در رستوران های La Brise، بانیان، Chez Mario، Restaurant Hollywood Chez Georgesو رستوران برنوس بیابید و از خوردن آن ها لذت ببرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

آکرا

آکرا

آکرا‎‎ پایتخت جمهوری غنا در غرب آفریقا است.


شهر آکرا در امتداد سواحل اقیانوس اطلس و گسترش شمالی به داخل غنا قرار دارد.

آکرا به عنوان مرکز اقتصادی و اداری منطقه آکرا بزرگ را خدمت می کند.کسب و کار منطقه مرکزی آکرا شامل بانک در شهرهای اصلی و فروشگاه های بزرگ، و یک منطقه شناخته شده به عنوان وزارتخانه ها، که در آن دولت دولت غنا متمرکز شده است. فعالیت های اقتصادی در آکرا شامل بخش های مالی و کشاورزی، ماهیگیری اقیانوس اطلس، و تولید پردازش مواد غذایی، چوب، تخته سه لا، منسوجات، پوشاک و مواد شیمیایی میباشد.

موقعیت شهر آکرا

آکرا مرکزی جمع و جور است، بر محور تاریخی بریتانیا ، دانمارکی، هلندی و قلعه میباشد.تقاطع جریان Lafa و محل اتصال Mallam به عنوان مرز غربی این شهر خدمت می کند. تالار بزرگ دانشگاه غنا در مرز شمالی آکرا تشکیل میشود، در حالی که کالج دریایی مرز شرقی تشکیل میشود. خلیج گینه در مرز جنوبی قرار دارد. این مرزها وجود، نقاط درگیری با مناطق مجاور وجود دارد، و در نتیجه در سال های اخیر عملا کوچک شدن محدوده میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

تونس

تونس

شهر تونِس پایتخت کشور جمهوری تونس می‌باشد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۳ برابر با ۶۹۹٬۷۰۰ بوده و مرکز استان تونس نیز هست. شهر تونس در انتهای خلیج تونس قرار گرفته است.


شهر تاریخی کارتاژ (غرطاجنه در منابع عربی و اسلامی) نزدیک این شهر بوده است. تونس شمالی‌ترین کشور قاره آفریقاست.

پهناوری آن ۱۶۳،۶۱۰ کیلومتر مربع بوده و دارای ۹۶۵ کیلومتر مرز مشترک با الجزایر و ۴۵۹ کیلومتر مرز مشترک با لیبی است. هم‌چنین امتداد کرانه‌های آن ۱۱۴۸ کیلومتر است. بلندترین نقطهٔ آن کوه شعانبی با بلندی ۱۵۴۴ متر می‌باشد. کشور تونس طی پیمان پاریس که در سال ۱۹۵۶ میلادی امضاء شد، استقلال خود را به دست آورد.

شهر تونس در سده پنج هجری (۱۳ میلادی) پایتخت دولت حفصی شمال آفریقا شد و تبدیل به یک کانون بازرگانی در دریای مدیترانه گشت.

در سال ۱۵۳۴ میلادی عثمانیان به سرکردگی بارباروس خیرالدین پاشا تونس را اشغال کردند ولی از سال ۱۵۹۱ حکومت محلی به گونه‌ای مستقل از استانبول عمل می‌کرد. در سال ۱۸۸۱ شهر تونس بدست فرانسویان افتاد و در معماری آن دگرگونی بزرگی پیش آمد. از پایان ۱۹۴۲ تا میانه‌های ۱۹۴۳ شهر تونس در دست نیروهای متفقین بود.

شهر تونس شهر مساجد است. مسجد زیتونیه یکی از معروف‌ترین مکان‌های مذهبی این شهر محسوب می‌شود.کوی گل‌ها، کوی باغچه‌ها، منطقه بلودر در شمال شهر که باغ وحش هم دارد موزه ملی باردو العمران، المناره والمنار از مکان‌های دیدنی این شهر هستند.

تونس دارای سیستم مترو، اتوبوس و تاکسی می باشد. سیستم مترو برای دسترسی به مراکز مهم شهر می باشد. سیستم مترو در واقع بصورت تراموا عمل می نماید. برای استفاده از تاکسی حتما با راننده طی کنید و یا مطمئن شوید که از تاکسی متر استفاده می نماید و مراقب او باشید که به تاکسی متر ور نرود!!

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

آبوجا

آبوجا

نیجریه یا جمهوری نیجریه از پرجمعیت ترین کشورهای غرب قاره آفریقا است. آبوجا پایتخت و بزرگترین شهر نیجریه است.


کشور نیجریه بزرگترین تولید کننده ی روغن و دومین قدرت برتر اقتصادی در این قاره می باشد.

زمانی که در سال ۱۹۷۶ تصمیم گرفته شد پایتخت نیجریه را از لاگوس جابجا کنند، یک ناحیه پایتختی برای ساخت پاتخت در مرکز کشور در نظر گرفته شد.

آبوجا که به صورت یک شهر طراحی‌شده است در این ناحیه پایتختی فدرال ساخته شد.

جابجایی پایتخت دو دلیل اصلی داشت، یکی ازدیاد بیش از اندازه جمعیت در لاگوس و دیگری قرار دادن پایتخت جدید در ناحیه‌ای بیطرفانه از نظر قومی.

تکمیل ساخت زیربنای این شهر با مقداری تعویق در دهه ۱۹۸۰ به پایان رسید.

اطلاعات کلی کشور نیجریه
  • زبان رسمی: انگلیسی
  • واحد پول: نایرا (₦)
  • تفاوت زمانی: +۱
  • ولتاژ برق کشور نیجریه: ۲۲۰ ولت
  • پیش شماره: +۲۳۴
فرودگاه های نیجریه

فرودگاه بین‌المللی ننامدی آزیکیوه، فرودگاه بین‌المللی اکانو ایبیام، فرودگاه بین‌المللی مالام آمینو کانو

شمارهای ضروری

پلیس، آمبولانس و آتش نشانی : ۱۱۲

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

داکار

داکار

داکار پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور سنگال است.


این شهر بر شبه‌جزیرهٔ کیپ-ورت در سواحل اقیانوس اطلس قرار دارد و قدیمی‌ترین شهر بر قدیم است. موقعیت این شهر که در حاشیهٔ غربی آفریقا قرار گرفته، باعث شده‌بود تا به‌عنوان نقطه‌ای برای سفرهای بین-قاره‌ای و تجارت به اروپا محسوب شود که همین امر باعث رشد آن به بندر بزرگ منطقه‌ای شد.

بنا بر تخمین‌های رسمی ۳۱ دسامبر ۲۰۰۵ میلادی، شهر داکار ۱٬۰۳۰٬۵۹۴ تن جمعیت داشته، در حالی که جمعیت منطقهٔ شهری داکار ۲٫۴۵ میلیون تن برآورد شده‌است.

این شهر در نزدیکی شهرهای Ngaparou و Niaga و Somone قرار دارد.

شهر داکار یک انجمن ملی است. یکی از 64 انجمن محلی سنگال که در 17 ژوئن سال 1887 ، توسط سیستم اداری استعمار فرانسه در داکار ایجاد شد.

سیستم اداری داکار کاملاً شبیه به سیستم اداری پاریس می باشد.از نظر جاذبه های گردشگری، شهر داکار دارای یک کلیسای اعظم می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

هنگ کنگ

هنگ کنگ

در جنوب کشور چین منطقه‌ای خود مختار در حال پیشرفت و توسعه‌ی روزافزون است؛ البته از خیلی جهات هنگ کنگ به چین وابسته و تابع است. هنگ کنگ همواره از جنبه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری مورد توجه بوده است. منطقه‌ای که به نوعی یکی از قطب‌های اقتصادی و سرمایه‌داری در جهان محسوب می‌شود.


در ابن مطلب توجه شما را به ۲۵ حقیقت جالب از هنگ کنگ جلب می‌کنیم.

همان‌طور که گفته شد، هنگ کنگ منطقه‌ای خود مختار از کشور چین است.

هنگ کنگ با جمعیت ۷/۵ میلیونی خود و با تعداد ۱۳۰۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع بیشترین تراکم جمعیت را در جهان دارد.

تنها ۲۵ درصد هنگ کنگ شهری و قابل سکونت است. مابقی آن شامل ۲۴ پارک، تپه و کوه‌های کوچک و بزرگ، جنگل‌های انبوه و سواحلی است که البته دسترسی آسانی دارند.

طبیعت هنگ کنگ

هنگ کنگ که در جنوب چین واقع شده است، شامل بیش از ۲۰۰ جزیره‌ی مختلف است. در نتیجه از شرایط اقلیمی مطبوعی بهره می‌برد.

نام هنگ کنگ برگرفته از دو کلمه‌ی چینی (Heung) و (Gong) به معنی «عطر خوش بندر» است که به رایحه‌ی آب جاری در رودخانه‌ها اشاره دارد.

هنگ کنگ در سال ۱۶۹۹ توسط کمپانی انگلیسی هند شرقی به تصاحب در آمد. بعدتر در سال ۱۸۹۸ دیگر جزایر این منطقه نیز تحت تصرف انگلستان شد. بالاخره در اول جولای ۱۹۹۷ بود که به طور رسمی از انگلستان به چین واگذار شد.

هنگ کنگ قدیم

بیش از ۹۰ درصد جمعیت این منطقه را چینی‌ها تشکیل داده‌اند. در جایگاه‌های بعدی مردم کشورهای فیلیپین، اندونزی و هند قرار دارند.

زبان اصلی مردم هنگ کنگ، چینی و در رده‌ی بعدی انگلیسی است.

بالاترین میانگین عمر متعلق به هنگ کنگ است. این میزان برای مردان ۸۱ سال و برای زنان ۸۶ است.

مردم هنگ کنگ

مردم هنگ کنگ با داشتن میانگین ضریب هوشی ۱۰۷، در صدر باهوش‌ترین مردم جهان قرار دارند.

در سال ۲۰۱۱ رکورد میزان گردشگر برای این منطقه و حتی جهان با تعداد ۴۲ میلیون نفر شکسته شد.

واحد پول هنگ کنگ، «دلار هنگ کنگ» (HKD) است. واحد پولی که عنوان هشتم پرمصرف‌ترین پول‌ها را دارد. هر دلار هنگ کنگ تقریبا برابر ۴۰۰ تومان است.

میزان مالیات در هنگ کنگ به نسبت کم است؛ به طوری که میزان مالیات بر درآمد از ۲ درصد تا ۱۷ درصد تعریف شده است.

هنگ کنگ بیشترین تعداد آسمان‌خراش‌ها را دارد. با ۸۰۰۰ ساختمانی که بیشتر از ۱۴ طبقه را در خود جای داده است. این تعداد ۲ برابر شهر نیویورک است.

آسمان خراش های هنگ کنگ

در سال ۲۰۰۵ دیزنی لند در این منطقه احداث شد که به عنوان سومین دیزنی لند در خارج از خاک آمریکا و اولین آن در چین بود.

بروس لی و جکی چان دو تن از سرشناس‌ترین بازیگران هالیوود در فیلم‌های رزمی، اصلیتی هنگ کنگی دارند.

پل «تسینگ ما» (Tsing Ma Bridge) با ۱۳۷۷ متر طول، بلندترین پل معلق جهان محسوب می‌شود که هم از ریل قطار و هم مسیر ماشین‌رو بهره می‌برد. این پل از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو، ۱۰۰ متر بیشتر طول دارد. همچنین نام این پل از دو منطقه‌‌ی «تسینگ یی» (Tsing Yi) و «ما وان» (Ma Wan) که در دو طرف آن قرار دارند، گرفته شده است.

پل تسینگ ما در هنگ کنگ

عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین منطقه در جهان نیز به هنگ کنگ تعلق گرفته است. عنوانی که پس از ۱۱ سال از نیویورک گرفته شد. بیشترین خریداران رولزرویس در هنگ کنگ قرار دارند.

با میزان تولید سالیانه‌ی ۹/۸ کیلوگرم چای، هنگ کنگ بیشترین میانگین مصرف چای را نیز دارد. میانگین ۱/۴ کیلوگرم برای مصرف هر نفر در سال ثبت شده است. همچنین گران‌ترین چای تولید شده با قیمت ۱۰ میلیون تومان برای هر یک کیلوگرم در این منطقه تولید می‌شود.

بزرگ‌ترین تلکابین آسیا نیز در این منطقه قرار دارد. در مسیری که این تلکابین از آن می‌گذرد، مناظر زیبایی از جزایر و جنگل‌ها پیش روی است.

تله کابین هنگ کنگ

یکی از پیشرفته‌ترین خطوط مترویی در جهان متعلق به هنگ کنگ است. با میزان بیش از ۹۰ درصدی سر وقت بودن قطارهایی که توسط کامپیوتر و هوش مصنوعی برنامه‌ریزی می‌شوند.

همان‌طور که اشاره شد با چنین خطوط مترویی طبیعی است که ۹۰ درصد رفت و آمدهای این شهر نیز با حمل و نقل عمومی باشد. حمل و نقل عمومی در هنگ کنگ روزانه به ۵ میلیون نفر مسافر سرویس می‌دهد.

یکی دیگر از وسایل نقلیه‌ی حیاتی در هنگ کنگ تراموا یا قطارهای شهری است. به طور متوسط روزانه ۲۳۰,۰۰۰ مسافر با این وسیله جا به جا می‌شوند.

چنین منطقه‌ای می‌بایست یکی از بهترین فرودگاه‌ها را نیز داشته باشد. فرودگاه هنگ کنگ به عنوان بهترین فرودگاه سال ۲۰۱۶ و همچنین بهترین فرودگاه ۱۵ سال اخیر برگزیده شده است.

در انتها جالب است بدانید مردم هنگ کنگ برای شام تولدهای خود نودل می‌خورند تا طول عمرشان مانند طول نودل‌ها بلند و طولانی باشد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

جاکارتا

جاکارتا

جاکارتا (Daerah Khusus Ibukota Jakarta) پایتخت کشور اندونزی و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. نام‌های قبلی آن سوندا کلاپا، جایاکارتا و بعد باتاویا بود.


جاکارتا بر کرانه شمال غربی جاوه قرار گرفته و ۸٬۷۹۲٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد. جاکارتا یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای اسلامی است.

جاکارتا بزرگ ترین شهر اندونزی و مرکز اقتصادی ـ تجاری ، حمل ونقل و صنعتی این کشور و مرکز سیاسی ـ اداری ایالت جاکارتاست . ایالت جاکارتا ــ که حدود 590 کیلومترمربع مساحت دارد و یکی از پنج ایالت جزیرة جاوه است. امروزه جاکارتا مرکز آسه آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی ) است و مقرّ وزارتخانه ها و سازمانهای مهم اندونزی به شمار می رود.

جاکارتا از مناطق صنعتی اندونزی است .

دولت در دهة 1350 ش /1970 برنامه هایی برای گسترش صنایع آن (در مغرب شهر و نیز در جنوب بندر تانجونگ پریوک ) اجرا کرد که در پی آن جاکارتا مرکز عمدة صنایع ساخت ظروف شیشه ای ، ماشین آلات ، ابزار و ورقهای فلزی ، تولید روغن و لاستیک صنعتی ، صابون سازی و نساجی کشور شد .

جاکارتا شهری قلعه ای و قدیمی است و در منطقه ای با تاریخ کهن قرار دارد.

گفته شده که این منطقه مقرّ انسانهای نخستین بوده است . در سدة چهارم میلادی ، دولتی هندو ـ جاوه ای در آنجا فرمانروایی می کرد . سابقة جاکارتا، به سبب واقع شدنش در جزیرة جاوه ، با پیشینة این جزیره در آمیخته است.

از سدة پنجم /یازدهم ، نام آن سونداکلاپا / سونداکلبا بود و در 1525 یا 1527، به جایاکرتا/ سوراکارتا (از ریشة سنسکریت به معنای فرخنده و پیروز) تغییر یافت و کمی پیش از 1619 به جاکارتا تبدیل شد . در دوازدهم مارس همین سال ، هلندیها در اجلاسی ، این نام را به باتاویا (از بتاوی ، نام قبیلة باستانی ژرمن در هلند) تغییر دادند . در زمان جنگ جهانی دوم ژاپنیها شهر را اشغال کردند و آن را دوباره جاکارتا نامیدند.

مهمترین مراکز خرید جاکارتا

حمل و نقل عمومی در جاکارتا متنوع، ارزان و جالب می تواند باشد. در جاکارتا می توان از اتوبوس، مینی بوس (با نام انگ کوت و یا کوپاجا)، وانتهای هندی بنام باجاج و یا موتور با نام اوجک استفاده کرد. این وسایل تقریبا ارزان بوده و برای تردد در شهر مناسب می باشد. برای مسافتهای کوتاه باجاج و اوجک پیشنهاد میگردد ولی چانه زدن را فراموش نکنید!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

ایروان

ایروان

ایروان، پایتخت کشور ارمنستان و شهر محبوب ارمنیان جهان است که در جوار رود هرازدان و دامنه‌ی کوه آرارات واقع شده. ایروان صدها سال قبل بارها در نبرد ایران و عثمانی، به تاراج رفت و دوباره به ایران بازگشت، تا این‌که در ١٨٢٨، به دنبال جنگ ایران و روس و بر اساس عهدنامه‌ی ترکمن‌چای، رسماً از تسلط ایران خارج شد.


امروز، ایروان به خاطر جاذبه‌های طبیعی زیبایش و تلاشی که در توسعه‌ گردشگری آن صورت گرفته، شهری تماشایی در میان کشورهای همسایه است.

سفر به ارمنستان، برای ایرانی‌ها نیازی به ویزا ندارد و مسیر کوتاه آن – چه با هواپیما و چه با اتومبیل- مسافران زیادی را به این شهر می‌کشاند.

شهر ایروان از مراکز مهم اصلی صنعتی، فرهنگی، و علمی منطقهٔ قفقاز است.

خطوط راه آهن گسترده‌ای از این شهر منشعب شده و شهر مرکز بازرگانی فراورده‌های کشاورزی است. علاوه بر این، کارخانه‌های ایروان در زمینه فراوری فلزات، ماشین‌افزار، لوازم برقی، شیمیایی، بافندگی و غذایی فعالیت دارند.

از ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، انسانها در محدوده ایروان زندگی می‌کرده‌اند. استحکامات عصر برنز شامل شنگاویت، کارمیربلور، کارمیربرد و بردادزور در این منطقه یافت شده‌اند. اکتشافات باستانشناسی قلعهٔ اورارتویی به نام اربونی را که در ۷۸۲ پیش از میلاد و بنا به امر شاه آرگیشیتیس اول بنا شده بود را نمایان ساخت که در محل ایروان فعلی و برای محافظت از حملات قفقازیان شمالی قرار داشت. کانال‌های آبیاری و مخرن آب اورارتویی نیز در این محل کشف شده‌است.

قلعه تیش‌ابیانی (کارامیربلور) به دست سیت‌ها در ۵۸۵ پیش از میلاد تخریب شد. بین سده‌های ۶ و ۴ پیش از میلاد، ایروان یکی از مراکز مهم قلمرو ساتراپ ارمنی در امپراطوری هخامنشی بود.

دوره زمانی بین قرون ۴ و ۳ پیش از میلاد نیز به عصر سیاه ایروان معروف است چراکه دانش تاریخی درباره آنچه در این دوره بر ایروان گذشت در دسترس نیست. نخستین کلیسا در ایروان، کلیسای سنت پیتر و پاول در سده پنجم ساخته شد که در ۱۹۳۱ فروریخت. در دوران عظمت اعراب، ایروان در ۶۵۸ به دست آنها افتاد.

از آن زمان به مرکزی استراتژیک به عنوان گذرگاه کاروان‌های بازرگانی اروپا و هند مبدل شد. از سده هفتم به بعد نام ایروان به این شهر اطلاق شد و بین سده‌های ۹ و ۱۱ و بیش از حمله سلجوقیان، ایروان بخش امنی در پادشاهی باگراتونی بود. ایروان در ۱۳۸۷ به چنگ تیمور درآمد و به تاراج رفت. شهر به عنوان مرکز اجرایی ایلخانیان درآمد، و به لحاظ اهمیت استراتژیک خود در طی قرن‌ها، بارها میان عثمانی‌ها و ایرانیان رد و بدل شد.

در اوج جنگ‌های میان ایران و عثمانی در ۱۵۱۳ تا ۱۷۳۷، شهر ۱۴ بار دست به دست شد.

در دوران شاه عباس اول و در ۱۶۰۴، ده‌ها هزار ارمنی به ایران کوچانده شدند. نخستین نتایج این کوچ‌ها این بود که درصد مسلمین ساکن در این شهر به ۸۰ درصد رسید در حالیکه جمعیت ارمنیان محلی باقی‌مانده در سرزمین به ۲۰ درصد هم نمی‌رسید. در طی جنگ ایران و روس، و در تاریخ ۱ اکتبر ۱۸۲۷ شهر ایروان به دست ارتش روس (تحت ریاست ایوان پاسکویچ) افتاد و در ۱۸۲۸ و بر اساس عهدنامه ترکمنچای رسماً از تسلط ایرانیان خارج شد.

بازار خرید ورنیساج معمولاً شما در این بازار آخر هفته‌ای می‌توانید انواع قطعات خودرو و تجهیزات لوله‌کشی را پیدا کنید. اما اگر به دنبال مدال‌های قدیمی و ارزشمند دوره‌ی کمونیست‌ها هستید و یا می‌خواهید شطرنج قدیمی یا جعبه‌ی جواهر دست‌ساز بخرید، این بازار انتخاب بسیار خوبی است. . بازار هنری ورنیساج نزدیک مجسمه‌ی مارتیروس ساریا و در امتداد میدان اُپرا، بازار هنری ورنیساج قرار گرفته است که کارهای نقاشی بسیار زیبایی دارد. در این بازار می‌توانید جواهرات و شاهکارهای هنری بسیار زیبایی را با قیمت‌های منصفانه و توافقی بخرید.

اثرهای هنری معمولاً یا توسط واسطه‌ها فروخته می‌شود و یا خود نقاش‌ها اثرهای خود را می‌فروشند. سالت ساک در این مغازه می‌توانید سوغاتی‌های بی‌نظیر، صنایع دستی بسیار زیبا، نقشه‌ی شهر و کتاب بخرید.

جواهرات، کارهای سفال، صنایع دستی، عروسک و انواع تی‌شرت نیز در این مغازه به فروش می‌رسد. گنجینه ارمنستان ‌صنایع دستی و کارهای هنری هنرمند محلی، نینا هووانیان در این مغازه به فروش می‌رسد. درکنار آن، انواع جواهرات بی‌نظیر، صنایع دستی، کوسن و لباس نیز به فروش می‌رسد. در این مغازه، اتاق چای نیز وجوددارد که می‌توانید خستگی خرید خود را در آنجا از تن به‌در کنید.

اگر با هواپیما به این شهر سفر کنید، از طریق فرودگاه زوارتنوتس وارد ایروان خواهید شد.

فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس حدوداً چهارده کیلومتر با مرکز شهر، یعنی میدان اپرا، فاصله دارد؛ برای رسیدن به شهر، هم تاکسی موجود است و هم اتوبوس. ولی از آن‌جایی که هزینه‌ی تاکسی خیلی گران نیست، بهترین گزینه برای رفت و آمد از فرودگاه و حتی داخل شهر برای مسیرهای طولانی، تاکسی‌ها هستند که مسافر را تا مقصد نهایی می‌رسانند. هزینه‌ی تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر معمولاً کم‌تر از ده هزار تومان خرج دارد. برای مسیرهای داخل شهر نیز، جاهای دیدنی خیلی از هم فاصله‌ای ندارند و آن‌قدری شهر تمیز و مرتب است که ترجیح می‌دهید بیشتر خیابان‌ها را پیاده طی کنید ولی اگر خیلی هم راه طولانی بود، مترو، اتوبوس و مینی‌بوس هم وجود دارد. مطمئناً برای تاکسی بیشتر از سه هزار درام پرداخت نخواهید کرد ولی متروی ایروان هم بسیار تمیز و مدرن است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

بالی

بالی

بالی جزیره ای در اندونزی یکی از محبوبترین مقاصد گردشگری در جهان می باشد. این جزیره سالها به عنوان بهترین جزیره از طرف مجله بین المللی مسافرت انتخاب گردیده است.


جزیرهٔ بالی جزو یک رشته‌جزایر است که جزیرهٔ جاوه در غرب آن و جزیرهٔ لومبوک در شرق آن قرار گرفته است. هنرهای گوناگون همچون تندیسگری، نگارگری، چرمگری، فلزکاری و بویژه موسیقی سبک گاملان در این جزیره در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

تا سه دهه پیش اقتصاد بالی بر پایه کشاورزی و ماهیگیری بوده است. بیشتر مردم بومی این جزیره در گذشته کشاورز و یا ماهیگیر بوده اند و در کنار این مشاغل به صنایع دستی ، طراحی روی پارچه و لباس ، کنده کاری چوبی و سنگی و نقاشهای هنری می پرداختند و امروزه نیز این کارها مرسوم باقی مانده است.

از محصولات کشاورزی این منطقه برنج ، میوه و سبزیجات می باشد و قهوه تولید شده در مناطق کوهستانی کینتامانی به قهوه بالیایی معروف است.

امروزه به دلیل صنعت گردشگری ، جزیره بالی یکی از ثروتمند ترین مناطق کشور اندونزی محسوب می شود و 80 درصد اقتصاد این جزیره از این صنعت تامین می گردد.مردم بالی از تبار نژادی ماقبل‌ تاریخی هستند که از راه خاک اصلی قارهٔ آسیا در حدود 2500 پیش از میلاد به مجمع‌الجزایر اندونزی کوچ کردند. با رسیدن هندوها دوره ماقبل تاریخ به پایان رسید. رسیدن هندوها در سال 100 پیش از میلاد بوسیله سفال نوشته‌های براهمی که بدست آمده اند تائید شده است.

شاهنشاهی ماجاپاهیت که در سالهای 1293 تا 1520 میلادی در جاوه شرقی مستقر شده بوده اند در سال 1343 یک کوچ نشین هم در جزیره بالی برپا کردند. در پی حملات پیاپی، شاهنشاهی ماجاپاهیت کمی پیش از 1500 میلادی، سرنگون شد و این امر باعث مهاجرت گسترده به بالی شد.

صنایع دستی، نقاشیهای زیبا، مجسمه بودا و دیگر مجسمه های هندو، پارچه های تزئینی و زیبا از جمله وسایلی است که توریست ها را وادار به خرید می کند.

یکی از بهترین مکانها برای خرید در منطقه کوتا، فروشگاه دیسکاوری در میدان کرتیکا می باشد که انتهای این فروشگاه به ساحل ختم می شود.

درفاصله چند دقیقه ای، مرکز خرید ماتاهاری (Matahari) با فروشگاه و رستورانهای متنوع و شیک قرار دارد.

برخی از مرکز خرید در دنپاسار واقع شده اند و یکی از آنها پاسار بادونگ (Pasar Badung) است که مرکزی عظیم در کنار رودخانه میباشد و این مکان یک مجموعه پر از تکاپو با ساختار چند طبقه از فروشگاه ها و دکه هایی است که هر چیزی از ماهی های تازه ، آب میوه ها و سبزیجات معطر گرفته تا تندیس ها و صنایع دستی اهالی بالی و جاوه در آن به فروش می‌رسد. در ساحل مقابل رودخانه، مجموعه کومباساری(Kumbasari) ، منزل گاه بسیاری از فروشگاه های کوچک است که لباس های طرح دار ارزان قیمت، جواهرات، نقره جات و عتیقه جات مشکوک و ناچیز را به فروش می‌رسانند.

دنپاسار همچنین چندین فروشگاه زنجیره ای مدرن و مجهز به تهویه مطبوع مثل نیو دواتا آیو (New Dewata Ayu) وماتاهاری (Matahari) دارد.

خارج از شهر، صنایع دستی گیریا سانگاهارا (Kriya Sanggraha) در شرقی‌ترین حومه توپاتی (Topathi) درهشت کیلومتری مرکز شهر، مجموعه عظیمی از تمام محصولات صنایع دستی بالی را در خود جای داده است، و البته قیمت‌ها همگی ثابت هستند.

دنپاسار (Denpasar) ، مرکز شلوغ بالی و راه ارتباطی تجاری و اداری آن است که به صورت زیرکانه ای با معابر آرام هندو، زمین‌های پلکانی سبز برنج و سواحل شنی عالی آن در تقابل است. دنپاسار یک شهر مدرن بین‌المللی است که طی 3 دهه به سرعت رشد نموده است و از راه‌های بسیاری با سایر مراکز نواحی اندونزی در ارتباط است.

این شهر، یک مرکز عمده تجاری و اداری است و منزل گاه ترکیبی از جمعیت‌های بالی‌ شین، جاوا نشین و سایر مهاجرین از مجمع‌الجزایر دیگر است.

اکثر بازدیدکنندگان مستقیماً به تفریح‌گاه‌هایی نظیر سانور(Sanur) ، کوتا (Kuta) و نوسادوآ (Nusa Dua) عزیمت می‌کنند، جایی که اکثر هتل‌ های جزیره، رستوران‌ها و امکانات خرید در آنجا واقع شده است.

شهر دیگر در این جزیره کوتا (Kuta) است.اولین و بزرگ ‌ترین تفریح ‌گاه بالی، در چند کیلومتری جنوب مرکز قرار گرفته است و از هسته اصلی اش به طول تقریبی 20 کیلومتر در طول ساحل توسعه یافته است تا به همسایگی‌های خود ملحق شود. اینجا تعدادی هتل گران قیمت وجود دارد، اما بیشتر برای مسافرین کم خرج و یا با خرج متوسط محبوب تر است. جاذبه اصلی آن، ساحل با‌شکوه آن است که به دلیل قابلیت موج سواری در آنجا معروف است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

تفلیس

تفلیس

شهر تفلیس پایتخت جمهوری گرجستان بوده و در حدود 1500 سال قدمت دارد. وقتی در بالای ارتفاعات Mtatsminda بایستید و به شهر بنگرید، شما میتوانید مناظر خیره کننده شهر را که به طور باشکوهی در میان رودخانه Mtkvari قرار دارد و سایه ای از تاریخ گذشته و حال را در خود حفظ کرده را تماشا کنید.


تفلیس اولین شهری است که در قرن چهارم توسط جغرافی شناس رومانیایی "Castorisus" به روی نقشه نمایش داده شده است. افسانه زیبایی راجع به اینکه چرا تفلیس به عنوان پایتخت برای Mtsheta انتخاب شد، وجود دارد.

یکبار که شاه Kartli برای شکار با همراهانش بیرون رفته بود، شاهین دست آموزش که دنبال طعمه او یعنی یک قرقاول بود به طور اتفاقی در چشمه گوگرد کوچکی افتاد و سوخت. شاه دستور داد که درست در همان محل شهری بسازند و بخاطر چشمه آبگرم گوگردی آن در زبان جرجیها نام آنرا Tblisi یعنی گرم گذاشت. انتخاب Tblisi به عنوان پایتخت گرجستان اتفاقی نبود. به خاطر رونق زیاد این شهر Christian Georgia دائم در حال جنگ با شورشیان خارجی بود.

خصوصاً بخش جنوب شرقی این کشور دائماً در کشمکش قرار داشت. بخاطر موقعیت خاص، تفلیس توانست از اراضی داخلی خود حمایت کند. تفلیس یک محیط طبیعی با تعداد زیادی مناظر بکر، صخره های بلند اطراف رودخانه Mtkvari، سنگهای سختی که تمام شرق را در بر گرفته، و رشته کوههای Trialeti که از غرب تا دو طرف رودخانه را به صورت دژی محکم احاطه کرده و طبیعت منحصر بفردی ساخته است. بر اساس آخرین سرشماری (۱۹۸۹) جمعیت شهر تفلیس ۹۳۶ ۲۴۶ ۱ تن بوده‌است.

تفلیس در هزاره چهارم تا سوم پیش از میلاد مسکونی شد.

برای اولین بار در سالنامه‌های قرن چهارم میلادی از تفلیس به عنوان قلعه ـ شهر نام برده شده‌است. تفلیس به علت واقع شدن در محل تلاقی راههای مهم همیشه دارای اهمیت منطقه‌ای بوده و همین ویژگیها سبب گسترش و توسعه این شهر از دیرباز تاکنون شده‌است.

تفلیس در گذشته‌های دور ابتدا در طول سواحل رودخانه رشد کرد. بعدها با افزایش جمعیت ساخت و ساز به دامنه‌ها و تپه‌ها و فلاتهای اطراف رودخانه کشیده شد که این فلاتها در شمال و شمال شرقی شهر واقع شده‌است. قسمتهای جنوب شرقی شهر از خیابانهای تنگ و خانه‌های قدیمی دو یا سه طبقه تشکیل شده که مجموعة قدیمی شهر تفلیس را تشکیل می‌دهد.

شهر تفلیس غیر از بازار مرکزی شهر،

دارای چندین مرکز خرید دیگر میباشد از جمله مرکز تجاری گرجستان، میدان مرجانشویلی و خیابان پکینی. برخی دیگر از مراکز و فروشگاههای معروف عباتند از: بازار فرش Cervin - عرضه کننده لباسهای کتانه زنانه Fashion House Material - عرضه کننده لباسهای ورزشی آقایان و خانمها JNBY - عرضه کننده البسه با جنسهای کاملا طبیعی Kid Style - عرضه کننده لباسهای مخصوص کودکان و اسباب بازی

حمل و نقل عمومی در تفلیس شامل اتوبوس های زرد، مترو و تاکسی می باشد.

اتوبوس های زرد معمولا مسیر آنها بر روی شیشه یا پنجره نوشته شده است. مترو از ساعت 6 صبح تا نیمه باز بوده و بلیط آن در حدود 0.50 GEL است. جهت سهولت در استفاده از مترو میتوانید از کارت های اعتباری استفاده نمائید. در هنگام استفاده از تاکسی حتما دقت کنید که تاکسی متر روشن باشد. از سوار شدن بر تاکسی های نا امن بپرهیزید و همیشه بعد از پیاده شدن پول خود را پرداخت نمائید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

دبی

دبی

دبی یا دوبی یکی از امیرنشین‌های هفت گانه امارات متحده عربی است. دبی بیشترین جمعیت را در میان این هفت امارت دارد و دومین امارت بزرگ آن، و با تنها ۵ درصد از مجموع وسعت خاک امارات عربی متحده بعد از امارت ابوظبی است.

امیرنشین دبی در جنوب کشور ایران و در حاشیه خلیج فارس قرار دارد و جزئی از کشور امارات متحده عربی است.


این شهر بندری گردشی با جاذبه‌های مدرن و بعضی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است. حاکم این امارت، شیخ محمد بن راشد است و نایب حاکم شیخ حمدان بن راشد می باشد. شاید شهر دبی مهم‌ترین شهر امارات باشد. در واقع بعد از امارت ابوظبی که پایتخت سیاسی کشور امارات متحده عربی است می توان گفت دبی پایتخت تجارتی امارات متحده عربی است.

دبی از دیگر امارت‌های امارات متحده عربی متمایز می‌باشد از این لحاظ که درآمد نفت آن تنها 6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و اکثر درآمد امارت دبی از منطقه آزاد جبل علی، فروش ملک به اتباع خارجی در مناطق آزاد، اعطای اقامت، صدور مجدد کالا، ترانزیت مسافر و کالا و همچنین قسمت بزرگی نیز از گردشگری و دیگر خدمات مالی و تجاری تشکیل می‌گردد. تأسیسات و پیشرفتهای زیاد در صنایع و فعالیتهای مختلف در دبی باعث شده تا توجه جهانی را در تمام زمینه‌ها و پروژه‌ها جلب کند.

دبی و دیره، بنادر مهمی برای تولیدکنندگان غربی است. بیشتر مراکز مالی و بانکها در منطقه بندری می‌باشد.

دبی اهمیتش را به عنوان یک مسیر تجاری در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به دست آورد. شهر دبی تجارت آزاد طلا دارد. بندر جبل علی در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده و بزرگترین بندر دست ساز بشر در جهان است. اما دبی به صورت فزاینده‌ای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری می‌باشد. خطوط حمل و نقل توسط هواپیمایی امارات تقویت شده و در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۸ میلیون مسافر را جا به جا کرده‌است. همچنین در دبی مناطق آزاد برای صنایع بخصوص وجود دارد از قبیل شهر اینترنتی دبی و شهر رسانه دبی.

اصل نام دبی از دو حرف "د" و "با" تشکیل شده و نام نوعی ملخ کوچک است قبل از اینکه بال در آورد.

این نوع ملخ در زمان گذشته در این منطقه وجود داشته، به همین جهت نام منطقه را دُبا گذاشته بودند که به مرور زمان به دبی تبدیل شده است.

دبی تا قبل از سال ۱۸۳۳ میلادی دهکده ای از توابع مشایخ ابوظبی بوده است، در سال ۱۸۳۳ شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه ۸۰۰ نفر از خویشاوندان و وابستگان وهمراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده می‌کوچند واز آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم، وتاسیس امارت دبی آغاز می‌شود. قبل از این تاریخ دبی یک روستای کوچک بیش نبود وهیچ امتیازی از سایر روستاهای اطراف خود نداشته بود.

نسبت قیبله آل مکتوم به قبیله آل بوفلاسه یکی از فروع قبائل بزرگ بنی یاس می‌رسد. واصل نام این قبیله از نام فلاسة خواهر فلاح بن هلال الیاسی جد آل نهیان یکی از حکام امارت ابوظبی گرفته شده‌است. تاریخ نویسان چنین نوشته اند که فلاسة به ازدواج پسر عموی خود راشد بن عامر بن هلال الیاسی در می‌آید، وصاحب چند پسر می‌شوند که به الرواشد معروف می‌شوند. و از آنجائیکه فلاسة آل نهیان از شخصیت برجسته ای بین عشیره خود داشت و از نفوذی قوی برخوردار بود، فرزندانش نام آل بوفلاسه برخود می‌گیرند وبه قبیله آل بوفلاسه مشهور می‌شوند. و قبیله بنی یاس از چند قبیله بزرگ تشکیل یافته بود وبه نام حلف بنی یاس معروف بود. که بیشتر آنان از قبیله نوادگان و عموزادگان بودند، که جد مستقیم آل نهیان و آل مکتوم می‌باشد. قبیلهٔ بنی یاس از نفوذ خاصی در منطقه برخوردار بوده اند، و در قیام اتحاد دولت امارات متحده عربی نقش مهمی داشته اند.

دبی یا همان پایتخت خرید خاورمیانه دارای مراکز خرید مدرن و مجهز، بازارهای فراوان و خیابانهایی با فروشگاه های عرضه کننده مارک های معروف جهان است .

فستیوال خرید دبی هر ساله در زمستان برگزار می شود. در دبی مالیات فروش اخذ نمی شود و حقوق گمرکی پائینی هنگام ورود کالا به کشور دریافت می شود، لذا قیمت بسیاری ازکالاها برابر با قیمت آنها در کشور مبدا و یا پایین تر می باشد. مسافران می توانند هر کالایی اعم از ساعت، جواهرآلات، عطر و ادکلن، لوازم آرایش، کامپیوتر و لوازم جانبی آن، کیف وکفش، اسباب بازی، لباس های طراحی توسط معروفترین طراحان لباس جهان و غیره را خریداری نمایند. دبی دارای مراکز خرید مدرنی در منطقه است که این مراکز همگی دارای پارکینگ ، سیستم های خنک کننده قوی، رستورانها، کافی شاپ ها متعدد می باشند. مراکز بزرگ تر از امکانات بیشتری برخوردارند. محل ویژه بازی برای بچه ها، سالن های متعدد سینما، پارکینگ های وسیع و رایگان از جمله این امکانات می باشند.تمامی امکانات برای یک خرید لذت بخش در این مراکز در نظر گرفته شده است. در هنگام برگزاری فستیوال خرید و یا جشنواره تابستانی در دبی، برنامه های جذاب و دیدنی بسیاری مانند رقص گروه های مختلف از سراسر جهان، شعبده بازی ، اجرای موسیقی زنده و غیره در این مراکز برگزار می شود. در طول این ماهها جوایز ویژه ای که معمولا اتومبیل می باشد به خریداران از این مراکز بصورت قرعه کشی اهدا می شود. اکثر مراکز خرید بصورت یکسره از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز می باشند. ساعت کار این مراکز در روزهای جمعه از ساعت2 بعد از ظهر تا 10 شب می باشد.

خور دبی شهر دبی را به دو بخش دیره و بر دبی تقسیم کرده. دو پل به نام‌های قرهود و آل مکتوم که از روی خور و یک تونل به نام نفق الشندقه که از زیر آب می‌گذرد این دو قسمت را به هم مربوط می‌کنند.

دیره در شرق راست و بر دبی در غرب چپ قرار دارند. دیره محلی بازاری، سنتی و قدیمی و کارگری است. اما بخش بر دبی محلی است که مسئولین دبی قصد دارند از آن شهری مدرن با بافت مدرن درست کنند. خیابان شیخ زاید با ساختمان‌های مجلل و بلند، پایین شهر جدید دبی شده‌است و بزرگ‌ترین برج دنیا را در خود جای داده‌است. بالای شهر دبی، ساحل کناری جمیرا خواهد بود با انواع ویلاهای مجلل چندین ملیون دلاری و پالم‌هایی که در دل خلیج فارس پی ریزی و بنا شده. حدود ۵۰ درصد سرمایه وارد شده در سالهای اخیر به دبی از طریق بخش املاک بوده، به طوری که متقاضیان با خرید خانه‌ها و آپارتمان‌ها به صورت هوایی و ۹۹ ساله، صاحب امتیاز اقامت خواهند شد. قبلا اختیار خانه بدون اجاره کردن آن برای بیگانه تباران امکان‌پذیر نبود.

ساخت و ساز در دبی خیلی سریعتر از کشورهای غربی پیش می‌رود و علتش اینست که نیروی کار ارزانی از آسیا در اختیار گرفته. یکی از مهم‌ترین علل پیشرفت در ساخت و ساز اینست که دبی در حال متنوع ساختن اقتصادش است. در واقع دبی نمی‌خواهد به درآمد نفت که تصور می‌شود تا سال 2015 تمام شود، تکیه کند.

دهکده میراثی در نزدیکی دهانه خور و خانه شیخ سعید آل مکتوم یک آبادی قدیمی را مشاهده می کنید که به صورت زنده سنتها و فرهنگ مردمان قدیم دبی را به تصویر می کشد افراد حاضر در این آبادی مانند یک کتاب مصور زندگی بادیه نشینی و قبیله ای مردم این خطه را در دوران نه چندان دور در معرض تماشای شما قرار می دهند. بازدید از این آبادی تاریخی و قدم زدن در کنار خور دبی و صرف چای یا قهوه در این مکان خالی از لطف نخواهد بود. اقامتگاه تابستانی شیخ راشید بن سعید آل مکتوم که در انتهای منطقه جمیرا واقع است پارک کوچکی است که در سال 1995 بنا شده است. شامل یک ساختمان ساده دو طبقه ساخته شده از گچ، سنگ، مرجان با در و پنجره هایی از چوب ساج است و طبقه اول این بنا به صورت یک توان یا رواق می باشد. در طبقه دوم، مجلس آن قرار دارد که با فرشها، بالشها، چراغهای توری، تفنگ و قوریهای قهوه تزیین شده است.

اسکی دبی اولین زمین اسکی سرپوشیده در منطقه، با وسعت 22500 مترمربع با برف طبیعی است.

دارای پنج مسیر اسکی که بلندترین آن 400 متر با سکویی به طول 60 متر می باشد. پارک برفی واقع در پایین دامنه آن مکان پرجاذبه ای برای کودکان است که می توانند برف بازی کنند. یک رستوران نیز در میانه ی راه قرار دارد.

واید وادی افتخار این را دارد که بزرگترین پارک مدرن آبی در خاورمیانه باشد. پارک از 30 مسیر و جاذبه های تفریحی که چهارده تای آن به یکدیگر راه دارد تشکیل شده است. مسیر مورد علاقه ما جمیره سیره با 33 متر ارتفاع که در آن سرعت آب به 80 کیلومتر در ساعت هم می رسد. حوله و صندوق نگهداری اسباب با حداقل هزینه جهت اجاره در دسترس عموم است. تور بیگ باس گزینه ای راحت و امن برای دیدن شهر است هر بلیط به شما امکان بازدید یک ساعته رایگان را از منطقه عربین ترژرواک در اطراف بازار می دهد. بلیط ها برای 24 ساعت معتبر هستند و مسافران با یک تور ممکن است از مکانهای مختلف زیادی دیدن کنند.

تور صحرا نیز از جاذبه های خاصی برخوردار است بطوریکه شما با ماشین های شاستی بلند بر روی شن های روان صحرا حرکت کرده و از طبیعت صحرای شن لذت می برید.

فرودگاه بین‌المللی دبی بزرگترین فرودگاه کشور امارات متحده عربی بوده و دارای یک مرکز خرید می‌باشد. این فرودگاه جوایز بسیاری به خاطر طراحی و سرویس عالی اش برده است.

این فرودگاه دارای دو ترمینال است که مرکز خرید اصلی آن در ترمینال یک واقع شده است.

از تمامی پروازهای ایرانی فقط پروازهای ایران ایر به این ترمینال هدایت می شوند.

در حاشیه اغلب خیابانها و اتوبانها پارکینگهای عمومی وجود دارد و عبور و مرور در مرکز شهر و خیابانهای اطراف به دلیل ترافیک سنگین کمی با کندی صورت می گیرد. البته طراحی هندسی خیابانها و علائم رانندگی مناسب به کاهش ترافیک کمک بسیاری نموده است. اغلب خیابانها و چهارراه های اصلی دبی توسط دوربین های پلیس کنترل می شود به همین دلیل قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان بیشتر رعایت می گردد. استفاده از اتومبیل شخصی و تاکسی رایج ترین روش جابه جایی در این شهر می باشد. البته تعداد قابل توجهی اتوبوس نیز مسافران را جابه جا می نمایند. پیاده روی و دوچرخه سواری متداول نیست. اتوبوسهای برقی، قطار شهری و مترو در این شهر وجود ندارد. استفاده از موتور سیکلت نیز بسیار محدود است. اجاره یک اتومبیل در خیلی از مواقع از هزینه کرایه تاکسی در طول یک روز کمتر خواهد شد ولی قیمت تاکسی در مقایسه با شهرهای دیگر از نرخ بالایی برخوردار نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

بانکوک

بانکوک

بانکوک که مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر جهان است، بین مردم تایلند با نام شهر فرشتگان خوانده می شود. این شهر یکی از بزرگترین شهرهای جهان و یکی از پر جنب و جوش ترین پایتخت های آسیاست. بانکوک مانند بسیاری از شهرهای مدرن جهان، دارای آسمان خراش ها ، هتل های لوکس و مراکز خرید پیشرفته و مدرن و فرودگاه بین المللی بسیار مدرنی است که همه روزه پروازهای مستقیم بسیاری از پایتخت های آسیایی، استرالیا، کانادا، اروپا و آمریکا دارد.

این شهر اکنون با بیش از ۱۵۰۰ کیلومترمربع مساحت، حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.


بانکوک به علت بیش از ۴۰۰ معبد بودایی بی نظیر خود شهرت دارد و اگر اقامت شما در بانکوک کوتاه باشد، قادر به بازدید از تمامی جاذبه های این شهر گرم، شلوغ و هیجان انگیز نخواهید بود. بانکوک به همراه پوکت و هواهین، محل مناسبی برای استراحت و اقامت خانواده هاست. هواهین، قدیمی ترین و سنتی ترین استراحتگاه ساحلی تایلند است که در نزدیکی بانکوک قرار دارد و استراحتگاه خانواده سلطنتی نیز در آنجا واقع شده است.


مردم بانکوک به غذا خوردن علاقه بسیار دارند که به این موضوع می توان از رستوران های بسیار و انواع غذاهایی که در کنار خیابان ها فروخته می شوند، پی برد.

انعام دادن درتایلند کاملا رایج است و روز به روز بیشتر می شود.

بانکوک مرکز تجاری تایلند است. بنادر متعدد ، خطوط راه آهن ، فرودگاهها امکاناتی را فراهم آورده تا بانکوک به یک مرکز تجاری برای واردات و صادرات به کشور تایلند وهمچنین آسیای جنوب شرقی باشد.

محصولات ویژه بانکوک قطعات خودرو، لوازم منزل ، اشیای عتیقه می باشد.در گذشته محصولات کشاورزی منبع اصلی درآمد این شهر محسوب می شد ولی امروزه تولید منسوجات و قطعات الکترونیکی و کامپیوتر نیز به آنها اضافه شده است.

با افزایش تعداد گردشگران از بانکوک ، صنعت گردشگری به یکی از منابع اصلی درآمد برای این شهر بشمار می رود.

پیش از دهه ۱۷۸۰ میلادی، حومه بانکوک شامل قلمروهای کوچک شاهزادگان و پادشاهانی بدون مسند رسمی بود. بانکوک در آغاز و در دوران سلسله پادشاهی آیوتایا، ۱۳۵۰ تا ۱۷۶۷ میلادی، جامعه‌ای کوچک از تجار را در کرانه غربی رودخانه چائوفرایا تشکیل می‌داد. درباره نام این شهر برخی آنرا ترکیب بنگ ماکوک می‌دانند، بنگ در زبان تایلندی مرکزی به شهرهای کوچکی که در مرز رودخانه بنا شده‌اند، اطلاق می‌شود و ماکوک به گیاه الائوکارپوس هیگروفیلوس با میوه‌ای شبیه زیتون گفته می‌شود. برخی دیگر نیز نام بانکوک را آمده از بنگ کوه می‌شمارند، کوه به معنی جزیره است، و می‌توانسته دلالت بر رودخانه‌ها و کانال‌های آبی بسیاری که اطراف بانکوک را فراگرفته‌اند، دلالت کند.

پس از سقوط سلسله آیوتایا به دست پادشاهان برمه در ۱۷۶۷، سلطان جدید، تاکسین، منطقه‌ای در کرانه غربی رود چائوفریا را به پایتختی برگزید که بعدها تونبوری نام گرفت. با پایان حکومت تاکسین در ۱۷۸۲، پادشاه بودا یودفا چولالوکه پایتخت خود را بر کرانه شرقی رود چائوفریا و بانکوک امروزی قرارداد و بدان نام تشریفاتی کرونگ تپ ماها ناخون به معنی شهر فرشتگان را اطلاق کرد. وی همچنین سلسله چاکری را بنیان نهاد. به دستور او در ۲۱ آوریل ۱۷۸۲ بانکوک رسماً به عنوان پایتخت تایلند و جلوسگاه دولت برگزیده شد.

از دهه ۱۷۸۰ میلادی به بعد بیشتر تاریخچه این شهر حکایت از بازسازی مکرر معابد قدیمی، قصرها، و بناهای یادگاری دارد، چراکه وظیفه الهی شاه در حمایت از مذهب بودایی چنین ایجاب می‌نمود.

شاه مونگکوت، رامای چهارم درسال 1865 میلادی و پس از او پسرش، شاه چولالونگکورن، رامای پنجم در سال 1868 میلادی به توسعه و مدرنیزاسیون بانکوک و تایلند همت گماشتند. اولین خیابان سنگفرش شده بانکوک در سال 1863 و در زمان سلطنت مونگکوت احداث شد و پسرش به توسعه راه‌ها، احداث خط راه‌آهن و راه تراموا پرداخت.

شهر بانکوک محل بسیار مناسبی برای خرید است زیرا اگر بدانید از کجا خرید کنید، می توانید اجناس بسیار ارزانی پیدا کنید. یکی از این مناطق بازار پتونم است که در مرکز بانکوک قرار دارد، از صبح تا بعدازظهر باز است و کوچه های باریک آن مملو از مغازه های لباس فروشی است که در آن می توانید با خرید دو یا سه قطعه جنس، از قیمت عمده فروشی برخوردار شوید. در نزدیکی این بازار، برج بایوک و دو مرکز خرید پتونم و پتینم وجود دارد. فروشگاه ورلد ترید سنتر نیز در نزدیکی پتونم قرار دارد و دارای سینما نیز هست.

یکی از مهمترین مراکز خرید در بانکوک میدان سیام می باشد. در این میدان فروشگاههای زیادی از جمله سیام دیسکاوری، سیام سنتر ، سیام باراگون و فروشگاه بزرگ ام بی کی که یکی از بزرگترین فروشگاههای بانکوک و آسیا در هشت طبقه و دارای مجموعه های تفریحی واقع شده است. از دیگر فروشگاههای مهم شهر بانکوک می توان به رابینسون، سنترال ، زن و خیابان سیلوم و بازار شبانه نام برد.

بانکوک نظیر سایر شهرهای بزرگ و مدرن دنیا به داشتن ساختمانهای عظیم، هتلهای بسیار مجلل، مراکز خریدو نیز فرودگاهی مدرن و بین المللی افتخار می کند، ضمن آنکه زیبایی بافت و رسوم سنتی خود را حفظ کرده است. این شهر ترکیبی از جلوه های غربی، شرقی و نیز مدرن و باستانی است. رونمای آن چهره امروزی به خود گرفته است در حالیکه سنتهای دیرین، همچنان در زندگی روزمره مردم تجلی می کنند. بنابراین صرف نظر از مدرن شدن آن هنوز امتاز و ارزش خود را جهت نگاهی گذرا به هنرهای سنتی، معماری، مذهبی و سایر جنبه های فرهنگی مردم تایلند، آن هم در بهترین شرایط حفظ کرده است.

بانکوک جایی خارق‌العاده برای دیدار است. شهرت این شهر به ترافیک شدید خیابان‌ها زیر سایه جاذبه‌های این شهر گم شده است. آنقدر دیدنی در بانکوک وجود دارد که می‌توانید یک هفته تمام را تنها به بازدید از آنها اختصاص دهید. البته بیشتر آنها در شهر کهن در جزیر راتاناکوسین مجتمع شده‌اند. کاخ‌های مجلل و دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارند که برخی از آنها همچنان سکناگاه خانواده پادشاهی تایلند است. دیدار از کاخ بزرگ تجربه‌ای یکتا را برای شما برجای خواهد گذاشت. معابد بانکوک برخی از بهترینِ انواع خود را در جهان شکل می‌دهند. معابد وات پرا کئو، وات پو و وات آرون از جمله دیدنی‌ترین‌ها هستند و در آنها از میزان کاربرد طلا و جواهرات در شگفت خواهید ماند. موزه‌های بانکوک اکثرا به هنر و معماری تایلندی پرداخته‌اند اما موزه ملی بانکوک جایی است که هنر سایر ملل را نیز در کنار معرفی تاریخ این کشور به نمایش گذارده است.

پارک‌ها، باغ‌وحش‌ها و مجموعه‌های حیات وحش چون مزرعه کروکدیل‌ها و مزرعه مارها نیز از جذابیت بی‌همتایی برخوردارند. شما می توانید شیر دادن به مار را از نزدیک ببینید.

پروازهای بین المللی از فرودگاه جدید بانکوک که در سال 2006 افتتاح گردید، انجام میگردد. این فرودگاه در جنوب شرقی بانکوک قراردارد.

گردشگران در طول اقامت خود در بانکوک می توانند از وسایل نقلیه مختلف برای سفرهای درون شهری استفاده کنند.

تاکسی های بانکوک در رنگ های مختلف وجود دارد و همگی با سیستم تاکسی متر کار می کنند. ورودی تاکسی برای ۱ تا ۴ نفر یکسان بوده و معادل ۳۵ بات است و به ازای مسافت و زمان به این مبلغ اضافه می شود.

وسیله نقلیه سنتی دیگر توک توک است که در بانکوک مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع یک موتور سه چرخه است که معمولا هزینه آن به طور توافقی بین راننده و مسافر تعیین می شود.

یکی از مهمترین وسایل نقلیه مدرن در بانکوک، قطار هوایی است که هزینه آن به نسبت مسافت بین ۱۰ تا ۴۰ بات متغیر است.

وسیله ای دیگر که برای گریز از ترافیک بانکوک می توان از آن استفاده کرد موتور سیکلت است که موتورسواران با جلیقه های رنگی مشخص شده اند. هزینه آن نیز به طور توافقی میان موتور سوار و مسافر تعیین می شود و برای مسیرهای کوتاه معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ بات است.

یکی دیگر از وسایل نقلیه بانکوک، اتوبوس است که تنوع زیادی داشته و هزینه های آن نیز متفاوت است. برای مثال مینی بوس ۳ بات، اتوبوس معمولی ۵ بات، اتوبوس کولردار ۱۵ بات و در مسیرهای طولانی ۳۵-۲۵ بات است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

توکیو

توکیو

توکیو پایتخت زیبای کشور ژاپن در گذشته دهکده ای کوچک بوده است با نام «ادو » که در آن ماهی گیری رونق داشته اما امروزه توکیو از کلان شهرهای بزرگ دنیاست.


شهر توکیو در شرق جزیره ی هونشوی کشور ژاپن قرار دارد و یکی از چهل و هفت استان کشور ژاپن است.

این شهر سومین پایتخت صنعتی جهان به شمار می رود. در این زمینه فقط شهرهای لندن، انگلیس و نیویورک آمریکا از توکیو جلوتر هستند که البته شاید بزودی پایتخت ژاپن بتواند از این دو شهر نیز سبقت بگیرد.منطقه ی شهری آن با بیش از سی و شش میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت ، پر جمعیت ترین شهر دنیا می باشد. یکی دیگر از افتخارات شهر توکیو این است که این شهر بزرگترین اقتصاد شهری دنیا را به خود اختصاص داده است. نزدیک به پنجاه شرکت بزرگ جهانی در این شهر مستقر هستند. این شهر بارها به سبب زلزله های شدید ویران شده است و به همین خاطر آثار تاریخی در این شهر بسیار نادر و کمیاب هستند.از زیبایی های طبیعی شهر توکیو این است که بیش از سی و شش درصد این شهر را پارک های طبیعی در بر گرفته اند و این شهر از لحاظ داشتن فضای سبز و پارک های طبیعی پس از استان شیگا مقام دوم کشور ژاپن را داراست.رودخانه ی مقدس برای ژاپنی ها (سومیدا) از میان شهر عبور می کند. مسافرانی که می خواهند با مردم معاشرت داشته باشند عاشق این شهر خواهند شد. محدوده شهری پایتخت ژاپن پرجمعیت‌ترین در جهان است. از دیدن شکوفه‌های گیلاس بهاری در باغ‌های سنتی تا بازار ماهی در تسوکیجی توکیو شهری بسیار دیدنی است. از زیارتگاه‌ها تا کافه‌های کارائوکه، توکیو زمان باستانی را با زمان جدید ترکیب می‌کند. فقط قدم زدن در خیابان‌های این شهر بیش‌فعال می‌تواند یک تجربه انرژی‌ دهنده باشد. هنگامی که آهنگ حرکت در این شهر بیش از حد آشفته می‌شود، به بازدید کنندگان پیمایش باغ ملی زیبای شینجوکو گیوئن توصیه می‌شود.از نظر آب وهوا،پایتخت ژاپن دارای تابستان های گرم و زمستان های معتدل است. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار است که هوا خنک و شاداب است و گل ها و گیاهان روییده اند . اول فروردین تا آخر خرداد برای سفر به این شهر توصیه می شود.هتل های توکیو نیاز به تعریف ندارند و همه هتل های زیبا و مدرن و با امکانات تمام و کمالی هستند. برای نمونه سه هتل grand pacific le daiba و mandarin orienta و park heatt tokyo از زیباترین هتل های این شهر می باشند.اگر اهل سفر هستید حتما از توکیو و جاذبه های آن دیدن فرمایید.

موزه ی ملی توکیو

این موزه قدیمی ترین موزه ی ملی کشور ژاپن است

این موزه در سال ۱۸۷۲ میلادی ساخته شده است و نزدیک به صد و پنجاه سال قدمت دارد. این موزه که قدیمی ترین موزه ی ملی کشور ژاپن است تعداد بسیار زیادی از آثار هنری و تاریخی را در خود جای داده است.این موزه در منطقه ی تایتو واقع است.

معبد یوشیما

این معبد بسیار زیبا در ناحیه ی بونکئو ی شهر قرار دارد

این معبد بسیار زیبا در ناحیه ی بونکئو ی شهر قرار دارد. یوشیما از معابد سبک کنفسیوس به شمار می رود .

دیزی لند توکیو

یزنی لند توکیو بیش از پانزده هکتار مساحت دارد.

دیزی لند توکیو که از مناطق زیبا و پربازدید شهر می باشد در سال ۱۹۸۳ میلادی ساخته شده است و بیش از پانزده هکتار مساحت دارد.

باغ وحش اوئنو

اوئنو قدیمی ترین باغ وحش شهر توکیو می باشد

اوئنو قدیمی ترین باغ وحش شهر توکیو می باشد که نزدیک به پانزده هکتار مساحت دارد. در این باغ وحش انواع مختلفی از حیوانات زیبا و جانوران وحشی نگهداری می شود. این باغ وحش از مکان های پر بازدید این شهر است.

کوه آتشفشانی فوجی

ارتفاع کوه فوجی توکیو ۳۷۷۶ متر است

ارتفاع کوه فوجی توکیو ۳۷۷۶ متر است. این کوه که کوهی آتشفشانی و البته فعلا خاموش است در جنوب غربی توکیو قرار دارد.

برج اسکای تری

این برج بزرگترین برج مخابراتی جهان است

این برج بزرگترین برج مخابراتی جهان است که ۶۳۴ متر ارتفاع دارد و ساخت آن از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به مدت چهار سال طول کشیده است.

پارک یویوگی

پارک یویوگی در منطقه ی شیبویا کنار معبد میجی قرار دارد

پارک یویوگی (yoyogi) یکی از بزرگ ترین پارک های شهر می باشد که در منطقه ی شیبویا کنار معبد میجی قرار دارد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
mohamad raziei

دهلی نو

دهلی نو

دهلی دومین کلانشهر بزرگ هند است و دهلی نو، پایتخت هند، نیز بخشی از این کلانشهر است. دهلی طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ با جمعیتی برابر 14 میلیون نفر جمعیت مرکزی و بیش از ۲۲ میلیون نفر در کلان شهر دهلی یکی از بزرگترین شهرهای هند است و با قدمتی افزون بر ۵۰۰۰ سال به همراه دمشق و بنارس از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می شود.


این شهر تاکنون ۱۱ بار ویران گشته و از نو ساخته شده‌است.

دهلی قدیمی ترین ناحیه مسکونی جهان به شمار می‌رود که تاکنون همواره مسکون بوده است. دهلی آمیخته ای است از جامعه سنتی و مدرن و نمودی است از اجتماع مذاهب ، قومیت ها و فرهنگ های مختلف.

موقعیت جغرافیایی استثنایی دهلی سبب شده است تا این شهر از دیرباز بر مسیر تجاری که از شمال غربی هند به کرانه های رود گنگ کشیده شده بود، تسلط پیدا کند.

این وضعیت رونق شهر دهلی را در پی آورد و به تبع آن این شهر به یکی از مراکز اصلی فرهنگی و روشنفکری هند تبدیل شد.

دهلی نو از نظر اقتصادی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و از این لحاظ اقتصاد آن به سرعت در حال رشد است. براساس آمار سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۱۳ میلیون نفر در دهلی زندگی می کردند که این میزان در سال ۲۰۰۵ به ۱۵ میلیون نفر رسیده است. این آمار نشانگر آن است که جمعیت دهلی در سال های اخیر با ۶۰درصد رشد مواجه بوده است.

این در حالی است که با احتساب شهرک های نویدا ، گورگاون ، فریدآباد و قاضی آباد جمعیت این ابرشهر به ۲۰ میلیون نفر می رسد.

با توجه به موقعیت‌های مناسب و زیاد کار، میلیون‌ها نفر از مناطق روستایی ایالت های همجوار هاریانا ، پنجاب ، اوتارپرادش و بیهار جذب شهر دهلی شده اند.

در همین چارچوب نیز فشارها بر دولت ایالتی دهلی در راستای منطبق کردن زیرساخت های شهر با جمعیت ساکن دهلی به شدت افزایش یافته است.

در سال ۲۰۰۱ دولت طرح جدیدی را به عنوان نقشه اصلی به اجرا درآورد. این طرح به منظور گسترش مناطق جدید مسکونی، تجاری و صنعتی در محدوده شهر دهلی و حتی نواحی خارج از آن به اجرا درآمد.

از سال ۱۷۷۲ میلادی تا ۱۹۱۱ میلادی شهر کلکته پایتخت هندوستان بود ولی به خاطر مرکزیت دهلی، جرج پنجم بریتانیا، که در دههٔ ۱۹۰۰ پادشاه هند به شمار می آمد پایتخت را از کلکته به دهلی نو منتقل کرد.

این شهر دارای پنج هزار سال قدمت است و آثار دوران تمدن موهنجودارو و یا دره رود سند در آن یافت شده است.

دهلی اولین پایتخت حکومت مسلمانان از قرن دوازده تا ۱۹ میلادی بوده و طی قرون متمادی، جنگها و ویرانیهای فراوانی را به خود دیده است که از مهمترین آنها حمله تیمور و نادر شاه به این شهر را می توان نام برد. تخت طاووس و الماس معروف دریای نور از غنائم با ارزشی است که از این شهر به ایران منتقل شده است.

اولین جنگ برای استقلال سرزمین هند، درسال ۱۸۷۵ میلادی در شهر دهلی به وقوع پیوست.

انگلیسی ها در سال ۱۹۱۱ میلادی مرکز حکومت خود را از کلکته به این شهر انتقال دادند. طراحی و احداث دهلی نو بلافاصله پس از استقرار حکومت انگلیسی ها، توسط یک معمار برجسته انگلیسی به نام ادوین لوتینز در جنوب دهلی آغاز گردید. دهلی نو پس از استقلال به عنوان پایتخت هند معرفی شد.

دهلی در طول تاریخ مهمترین مرکز تجاری و تبادل کالا در کل کشور هند بوده است. نام برخی از مکان های خرید و تجاری دهلی نیز ریشه در همین پیشینه تاریخی دارد.

نام هایی مانند شیخ سارای (Sheikh Sarai) و یوسف سارای (Yusuf Sarai) .

امروزه این شهر تجاری پر است از مراکز تجاری و فروش کالا و مغازه های کوچکی که در کل شهر پخش شده است. اجناس مهمی مانند جواهرات ، فرش و انواع زیرانداز، روسری های رنگارنگ ، سنگ های با ارزش و لباس های ابریشمی و نقره ای در این شهر خرید و فروش می شوند.

از مراکز مهم و ناحیه های خرید می توان به باغ کارول (Karol Bagh) ، کوناوت (Connaught) و چندنی چوک (Chandni Chowk) را نام برد.

خیابان بابا خاراک (Baba Kharak) که در نزدیکی پارلمان هند واقع شده است نیز یکی از مهترین مراکز فروش لباس ها و روسری های هندی است.

مرکز خرید بهشت نیز (Delhi is a shoppers paradise) نیز یکی دیگر از مراکز مهم خرید کالا در دهلی است که لباس هایی ساده و سنتی را زیر نظر بزرگترین طراحان با قیمتی مناسب به مردم عرضه می کنند.

روستای حوض خاص (Hauz Khas Village) که در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد نیز یکی دیگر از مراکز مهم خرید جواهرات و اجناس با ارزش است.

مجتمع خرید سانتوشی (Santushi) که در کنار هتل های مهم دهلی قرار دارد نیز یکی دیگر از مراکز بزرگ و قابل توجه دهلی است. در این مرکز خرید بهترین لباس هایی که نخ های آن به وسیله دست ریسیده شده است به مشتریان عرضه می شود. در برخی از مراکز خرید سنتی دهلی حجم زیاد لباس های های آویخته شده بر در مغازه های به حدی است که مشتریان به سختی می توانند آسمان را ببینند. تمامی مراکز یاد شده بافت سنتی و قدیمی شهر دهلی را در خود به یادگار گذاشته است و هر بازدیدکننده ای را مجذوب خود می کند.

باغ کارول (Karol Bagh) مهمترین مرکز خرید در حوض خاص (Hauz Khas) است.

یکی دیگر از مراکز تجاری شهر دهلی مرکز دیلی هت(Dilli Haat) است. این مرکز که ظاهری مانند بازار دارد و در تمامی روزهای هفته باز می باشد. در این مکان می توان انواع پارچه ها و لباس ها و روسری های محلی هند را خرید. خریدی که تجربه ای هنری را برای گردشگر به ارمغان خواهد آورد.

از دیگر مراکز خرید در دهلی می توان به بازار سدر (Sadar) اشاره کرد. مکانی پرانرژی و پویا که بزرگترین ناحیه تجاری دهلی است.

تمامی اجناس مورد احتیاج گردشگران در آن موجود است و خود به ناحیه های بسیار متنوع و گسترده ای تقسیم می شود.

شهر دهلی در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رود یامونا یا جمنا واقع شده است. وسعت ناحیه پایتختی ملی دهلی برابر ۱۴۸۳ کیلومتر مربع است که ۷۰۰ کیلومتر آن ناحیه شهری و ۷۴۳ کیلومتر مربع ناحیه روستایی است و از بزرگترین کلانشهرهای جهان محسوب می گردد. ناحیه پایتختی ملی دهلی یا ایالت دهلی که دهلی‌ نو مرکز آن می ‌باشد، از طرف شرق به ایالت اوتارپرادش و از طرف شمال ، غرب و جنوب به ایالت هاریانا محدود می‌گردد و تماما بر روی جلگه رود گنگ واقع است.

دهلی امروز، آخرین شهر از شهرهایی است که پس از تاسیس پاندوراس در ایندراپراست ها تاکنون به صورت پی در پی در این ناحیه ساخته شده اند. زمانی که شهرهای ساحلی هند باتلاق هایی بیش نبودند، دهلی به دلیل ارزش جغرافیایی خود در بین رود یامونا و تپه های اراولی (Araveli) ، محل تاخت و تاز پادشاهان هندو از جنوب و کشورگشایان مسلمان از آسیای مرکزی بوده و بارها تصرف ، ویران و دوباره ساخته شده است. از هر فرمانروا و امپراطوری بناهای تاریخی مهمی به یادبود مانده است که آثاری از فرهنگ، حوادث، و سبک معماری دوره خود را به نمایش می گذارد و امروزه در نقاط مختلف دهلی قابل توجه مورخان و گردشگران است.

اکنون دهلی به عنوان پایتخت بزرگترین دموکراسی جهان، همچنان در کشاکش بین مذاهب و فرقه ها و نژادهای گوناگون است.

دهلی گام های بلندی در جهت رشد اقتصادی برداشته است. امروز دهلی در کنار بافت قدیمی که ردپایی از تاریخ پر فراز و نشیب خود را دربردارد، شامل ادارات و مناطق مسکونی مدرن و فضاهای وسیع سرسبزی است که به آن لقب باغ شهر داده است.

سیستم حمل و نقل این شهر از اتوبوس ها ، ریکشاو یا همان سه چرخه‌های موتوری ، مترو ، تاکسی و قطارهای حومه شهری تشکیل شده است. متروی این شهر یکی از مدرن ترین سیستم های حمل و نقل زیرزمینی دنیا به شمار می رود. در سال ۲۰۰۷ این سامانه در ۳ خط فعال بود ، ۶۵ کیلومتر طول داشت و به ۵۹ ایستگاه سرویس می داد. در حال حاضر چندین خط جدید در حال ساخت است و به زودی ایستگاه های بیشتری افتتاح خواهند شد.

یکی از پرطرفدار ترین وسایل حمل و نقل عمومی در دهلی ریکشاو یا همان سه چرخه های موتوری هستند که معمولا به رنگ سبز در شهر دیده ‌می شوند.

این وسیله حمل و نقل عمومی که از سی ان جی یا همان گاز استفاده می کند و بسیار ارزن تر از تاکسی ها زرد و مشکی دولتی و خصوصی است.

در کنار همه این ها سیستم اتوبسرانی شهری دهلی قرار دارد که ۶۰ درصد سفرهای درون شهری دهلی توسط آن ها انجام می شود. اتوبوسرانی دهلی برای ارائه تسهیلات بیشتر به شهروندان ، با شرکت متروی این شهر قرار داد بسته است و ایستگاه‌های متروی دهلی را به خوبی پوشش می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

بارسلون

بارسلون

درباره بارسلونا گفتنی بسیار است. این شهر مرکز و شهر معروف منطقه کاتالونیا (Catalonia) و دومین شهر بزرگ اسپانیا پس از مادرید است. این شهر ، مرکز اصلی و مهم اقتصاد اسپانیا است و یکی از بندرهای مهم و اصلی مدیترانه ای اروپا و فرودگاه آن ، دومین فرودگاه پرتردد اسپانیا است. این شهر در طول تاریخ، چندین بار محاصره شده است. امروزه بارسلونا مرکز فرهنگی مهم و به خاطر غنای میراث فرهنگیش ، مقصد اصلی توریست اسپانیاست و به خصوصی به دلیل اثار معمارانی از لوئیس دومنچی، جمله انتونیوگودی که سایت های میراث فرهنگی دنیا را برای یونسکو برنامه ریزی کردند، معروف است.


درباره بارسلونا می توان گفت که در ساحل شمال شرقی شبه جزیره ایبریا قرار دارد که مشرف به دریای مدیترانه است.

روی جلگه ای با عرض تقریبی ۵ کیلومتر که بین رشته کوه های کولسرولا و در جنوب غربی رودخانه لبرگات و بسوس در شمالی این جلگه ۱۷۰ کیلومتر مربع، وسعت دارد که حدود ۱۰۱ کیلومتر مربع آن به شهر اختصاص دارد. در ۱۶۰ کیلومتری شمال آن، رشته کوه های پیرنه ومرز فرانسه واقع است. کولسرولا، بخشی از رشته کوه های ساحلی است که شهر را از شمال غربی جدا می کند. این شهر یکی از گزینه های مناسب برای تور اروپا می باشد.

بلندترین قله اش، قله تیبی دابو است با ارتفاع ۵۱۲ متر که منظره زیبایی برای شهر به وجود آورده. بارسلونا پر از تپه های کوچکی است که اکثر آنها جزو شهر و محل زندگی شده اند؛ مثلا تپه کارمل و روویرا ؛ تپه مونجوییس هم در جنوب شرقی بارسلوناست که به بندرگاه مشرف است و بالای آن، قلعه و دژ مونجوییس واقع است. این قلعه در قرون ۱۷ و ۱۸ برای محافظت شهر ساخته شده است. امروز، این قلعه تبدیل به موزه شده و محلی برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی است.

بارسلونا از شمالی به سانتاکولوما دو گرامنت و سنن ادریادوبسوسی لاسپیتالت دو لبرگات، از شرق به دریای مدیترانه و از غرب به سانت کوگات دل والز محدود می شود. آب و هوای بارسلونا مدیترانه ای است؛ یعنی تابستان های خشک و گرم و زمستان های معتدل و مرطوب دارد. دی و بهمن، سردترین ماه ها هستند با میانگین دمای ۱۰ درجه سانتیگراد.

بارش برف، بسیار کم است. مرداد و تیر هم گرمترین ماه ها هستند با میانگین دمای ۳۰ درجه سانتیگراد.

بیشترین دمای ثبت شده در این شهر، ۳۸/۶ درجه سانتیگراد بوده است.

جمعیت بارسلونا

درباره بارسلونا و جمعیت این شهر می توان گفت که بر اساس آمار سال ۲۰۰۶، جمعیت شهر بارسلونا ۱۶۳۷.۰۷۵ نفر و اگر شهر را با حومه اش در نظر بگیریم، ۴.۴۸۱.۵۵۹ نفر است. ۶۲ درصد ساکنان این شهر، در منطقه خود مختار کاتولونیا و ۲۴ درصد در نواحی دیگر اسپانیا به دنیا امده اند؛ ۱۴ درصد هم اهل کشورهای دیگرند که عمدتاً از اکوادور، پرو، مراکش، کلمبیا، آرژانتین، ایتالیا، پاکستان و چین هستند. مرکز دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا دانشگاه بارسلون است در شهر بارسلونا. دانشگاه جدیدتر پمپوفا برا و دانشگاه خصوصی رومن لال نیز در این شهر واقعند. تعداد زیادی دانشگاه و مدارس عالی دیگر نیز در بارسلون و شهرهای اطراف آن وجود دارد.

صنعت بارسلونا

بارسلونا از قدیم، موقعیت تجاری استواری داشته است؛ این شهر، جزو نخستین شهرهای اروپا بود که آغاز به صنعتی شدن کرد؛ این فرایند، از اواخر قرن ۱۸ و با صنعت نساجی آغاز شد و اوج آن، اواسط قرن ۱۹ بوده که در ان، بارسلونا مرکز اصلی و مهم تولید الیاف بافتنی و دستگاه های نساجی بود. از آن به بعد، کارخانه های صنعتی، نقش مهمی در تاریخ این شهر به عهده گرفتند. نساجی هنوز هم در بارسلونا اهمیت خود را حفظ کرده و در نتیجه بارسلونا به یکی از مراکز اصلی مد تبدیل شده است.

امروزه علاوه بر نساجی، بارسلونا در زمینه صنایع شیمیایی، چاپ، داروسازی، صنایع الکترونیکی و تولید انواع موتور نیز فعالی است و در بخش خدمات نیز در زمینه حمل و نقل، انتشارات، کامپیوتر، تدارکات، ارتباطات و مخابرات اهمیت دارد و انواع نمایشگاه های تجاری در آن برپا می شود. بزرگترین کارگاه کشتی سازی دنیا به نام آتارازاناس نیز در بندر قدیمی بارسلون قرار دارد. هزینه زندگی در بارسلونا زیاد است و از این نظر در اسپانیا بعد از مادرید و در رده بندی شهرهای پر هزینه جهان، در جایگاه سی و یکم واقع است.

دیدنی های بارسلونا

کلیسا ساگرادا فمیلیا

آنتونی گودی کار این کلیسا را از سال ۱۸۸۲ شروع کرده است. برج های این کلیسا بسیار باریکند؛ پله های آن تنها برای یک نفر جا دارند و پل های بین برج نیز باریک و تنگند. موزه جالبی در طبقه پایین کلیسا وجود دارد و آثار با ارزشی در آن وجود دارد. در سال ۲۰۰۴، تقریباً ۲/۲۶ میلیون نفر از این مکان بازدید کرده اند. این کلیسا برای گردشگران، جزو مکان های معروف و جالب توجه است.

پارک گوئل

درباره بارسلونا و دیدنی های این شهر می توان به پارک گوئل که در شمال شرقی منطقه گراسیای بارسلونا قرار دارد; اشاره کرد. این پارک بر روی تپه ای با نام ال کارمن واقع است که مشرف به شهر بوده و می توان بالای آن، دریای مدیترانه را دید. این پارک را بین سال های ۱۹۰۰ تا۱۹۱۴ و بر اساسی طرح آنتونی گودی ساخته اند و جزو آثار ثبت شده میراث فرهنگی دنیاست. در این پارک، هیچ نشانی از خیابان ها، ماشین ها و سروصدای آنها نخواهید دید. برخی از آثار معماری گودی را نیز می توان در این پارک دید. وسعت این پارک، حدود ۱۷ تا ۱۸ هکتار است.

کازامیلا

آنتونی گودی آن را طراحی کرده و بین سال های ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۷ ساخته شده؛ جزو میراث فرهنگی دنیا به حساب می آید. کمی آن طرفتر از کازامیلا، بنای دو لا دیز کوردیا است که در منطقه ایگزمپلی قرار دارد. چهار بنای جدید هم از طراحان متفاوت در آن منطقه هست؛ آثار گودی هم جزو آنهاست.

تالار موسیقی کاتالان

سالن کنسرتی است که بین سال های ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۸ ساخته شده است. لوییس مونتانر آن را طراحی کرده است و در سال ۱۹۹۷ به میراث فرهنگی یونسکو تبدیل شد. بیش از نیم میلیون نفر در سالی، در این سالن، از برنامه های مختلف موسیقی استفاده می کنند.

قلعه مونت جوییس

روی تپه ای به همین نام قرار دارد. از اواخر قرن ۱۹ به زندان تبدیل شده است. بعد از ۵ دقیقه پیاده روی به استادیوم المپیک و برج رادیویی عجیب آن می رسید. بعد از ۲۰ دقیقه هم، مناظر رو به دریا در روستای پوبلی اسپانیول می رسید. در این روستا مجموعه ای عجیب از ۱۱۶ بنای بازسازی شده از شهرهای مختلف اسپانیا وجود دارد.

در شرق شهر قدیمی، پارکی به نام سوتادلا قرار دارد درآن باغ وحشی کوچک، چند موزه، بنا و مجسمه مهم مربوط به دورهٔ جدید وجود دارد. موزه خوآن میرو را جوزف لویس سرت طراحی کرده و از سال ۱۹۷۵ شروع به کار کرده است.

خیابان لارامبلا

یکی از معروفترین خیابان های اسپانیاست که از شهر قدیمی به سمت پایین بندرگاه امتداد دارد. در دو طرف این خیابان، مغازه ها، رستوران ها، هتلی ها، خانه اپرا، گل فروشی، عطرفروشی و … دیده می شوند. افرادی هم با لباس ها و وسایل عجیب و غریب، مردم را سرگرم می کنند. این خیابان، سه ایستگاه مترو دارد. بخش بالایی خیابان، کانالتاس نام دارد و چشمه ای معروف در آن هست که معتقدند خاصیت جادویی دارد. میگویند هرکس از آب این چشمه بنوشد، دوباره به این شهر بر خواهد گشت.

جشن های مربوط به پیروزی های تیم بارسلون در این خیابان برگزار می شود. در انتهای آن، قرار دارد بنای تاریخی کلمبوس قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

بروکسل

بروکسل

بروکسل پایتخت کشور بلژیک است. بروکسل مقر اصلی بیشتر نهادهای اتحادیه اروپا است. نام بروکسل از واژه هلندی Broekzele گرفته شده که به معنی کلبهٔ مرداب است.


بروکسل پایتخت بلژیک و مرکز جامعهٔ فرانسوی بلژیک و ناحیهٔ فلاندرز و مقر اصلی اتحادیهٔ اروپا است. خود شهر بروکسل ۱۴۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد در حالیکه جمعیت منطقهٔ کلانشهری آن بین ۲٬۱۰۰٬۰۰۰ تا ۲٬۷۰۰٬۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

منطقهٔ پایتخت بروکسل سه ناحیهٔ فدرال بلژیک، والونی و فلاندر تشکیل شده‌است. این نواحی هر یک جزئی از مجموعهٔ بلژیک هستند و ساکنین بروکسل با جامعهٔ فرانسوی زبانان بلژیک و جامعهٔ فلاندرزها، تبادل فرهنگی و تحصیلاتی دارند. بروکسل، مرکز جامعهٔ فرانسویان بلژیک (Communauté française Wallonie-Bruxelles در فرانسوی) و فلاندرز ((Vlaanderen)) است و تمامی موسسات فلاندرز در آن ساخته شده‌اند: پارلمان فلاندرز، دولت فلاندرز و تقسیمات مدیریتی آن، دو نهاد اصلی اتحادیهٔ اروپا و مجمع اتحادیهٔ اروپا – دربروکسل واقع شده‌اند: کمیسیون در ساختمان برلایمونت و مجمع در ساختمان جاستوس لیپسیوس. مؤسسه سوم، پارلمان اروپا است که در بروکسل واقع است و برخی جلسات عمومی اعضاء در این شهر (برخی دیگر در استراسبورگ) تشکیل می‌شود و مدیریت مرکزی آن در لوکزامبورگ است.

بروکسل محل نشست سیاسی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، اتحادیهٔ غرب اروپا (WEU) و سازمان اروپایی امنیت و ناوبری هوایی یوروکنترول (EUROCONTROL) است.

از لحاظ زبان، بلژیک به مناطق شمالی هلندی زبان (گویش فلاندری) و منطقه جنوبی فرانسوی زبان تقسیم شده‌است. هرچند زبان رسمی این دو منطقه عمدتاً یکسان است، در هر دو سمت، دو زبان استفاده می‌شود. منطقهٔ بروکسل رسماً دو زبانه‌است هرچند اکثریت با فرانسوی هاست.

یکی از مسائلی که درباره شهر بروکسل مطرح می‌باشد آب و هوای بسیار خارق‌العاده آن می‌باشد. در بروکسل هیچ‌گونه سرمای شدید وجود ندارد. این شهر بهترین آب و هوای معتدل را دارا بوده و شاید یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی سفر در تور اروپا و فصول سرد سال باشد. در بروکسل میزان بارش برف بسیار محدود است. می‌توان این‌طور بررسی نمود که شهر بروکسل دارای هوایی بسیار متعادل برای اقامت در فصول سرد بوده و شما می‌توانید از باران نم نم در این منطقه لذت برده و به هیچ عنوان بارش شدید شما را آزرده خاطر نخواهد نمود. آب و هوای بلژیک و شهر بروکسل برای مسافرینی که به دنبال هوای معتدل هستند مناسب است و تور بلژیک به آنها پیشنهاد میشود.

موزه شهر بروکسل

شاید به گوشتان رسیده باشد که موزه‌های بروکسل در واقع قلب تپنده این منطقه و جزو دیدنی های بلژیک می‌باشند. این ادعا درست و کاملاً استاندارد می‌باشد، وقتی صحبت از موزه شهر بروکسل می‌شود ،در واقع اشاره‌ای دقیق به تاریخ شهر بروکسل شده و انقلاب گسترده این شهر یادآوری خواهد شد. بناهای تاریخی در موزه بروکسل به همراه مجسمه‌های بسیار زیبا و ارزشمند، بهترین نقاشی‌های هنری و دراماتیک و لیست تصاویر تأمل‌برانگیز همگی از دسته نمونه‌های بسیار قدرتمند در موزه شهر بروکسل می‌باشند. موزه شهر بروکسل دارای یکی از مشهورترین مجسمه‌ها می‌باشد که در قسمت بالایی آن تعبیه شده است و با نام مانکن پیس مشهور است.

از دیگر موزه هایی که درباره بروکسل میتوان به آن اشاره کرد، موزه ساز موسیقی یکی دیگر از نمونه‌های دیدنی در این منطقه بوده و بهترین سازهای سراسر جهان در این موزه جمع آوری شده است. این موزه دارای یک رستوران بسیار بزرگ با پنجره‌های شیشه‌ای می‌باشد که خود می‌تواند ساعاتی بسیار ایده آل را برای شما به وجود آورد.

قلعه ون گاس بیک بروکسل

درباره بروکسل و جغرافیای قلعه معروف آن دیده می‌شود که این قلعه در بین تپه‌هایی بسیار زیبا قرار گرفته و دارای یک شیب بسیار ملایم می‌باشد. در واقع این قلعه شباهت بسیار زیادی به خانه‌ای ییلاقی دارد. این موضوع سبب شده که قلعه ون گاس بیک شهر بروکسل از دسته مشهورترین مکان‌های دیدنی در سراسر جهان باشد. با گشت‌وگذار در قلعه ون گاس بیک شهر بروکسل می‌توانید مجموعه بسیار شگفت‌انگیز هنری را مورد بررسی قرار دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

پاریس

پاریس

شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه است، کشوری که جزو بزرگترین کشورهای قاره اروپا و اولین مناطق توریستی دنیا شناخته شده است، صنعت گردشگری کشور فرانسه همچنان در حال توسعه و پیشرفت است. در این مقاله قصد داریم راجع به شهر پاریس اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

رودخانه‌ای بزرگ از کنار این شهر زیبا می‌گذرد که آرامش خاصی را در ذهن اهالی آنجا تداعی می‌کند، پاریس شهری ست با جمعیت ۱۲ میلیون نفر که برترین اماکن تاریخی و فرهنگی جهان را در خود جای داده است، از گذشته این شهر می‌توان به تبدیل آن به ایالت فئودال در قرن ۹ میلادی اشاره کرد و خوب است بدانید که در سال ۹۸۷ این شهر به‌عنوان پایتخت فرانسه اعلام شد. اولین نشانه‌هایی از سکونت که در این شهر مشاهده شده است مربوط به ۴۲۰۰ سال قبل است، رشد و توسعه این شهر به وسیله اپراطوری روم برنامه ریزی و به مرحله اجرا درآمد و یکی از نام‌های قدیمی آن لوتس می‌باشد.


کمی بیشتر از گذشته شهر پاریس بدانید

مناطق مهم این شهر از جمله معبدها، حمام‌ها، کاخ‌ها و سالن‌های تئاتر در دوران امپراطوری روم بنا شده است اما حمله ژرمن‌ها نابودی شهر را در قرن سوم میلادی به دنبال داشت، آن‌ها نام قبلی شهر یعنی “پاریس” را جایگزین نام انتخاب شده توسط حکومت روم کردند اما وضعیت نابسامان آن موجب مهارجت بسیاری از ساکنین شهر شد، اما اکنون پس از گذشت صدها سال از آن اتفاق شهر پاریس در زمره زیباترین شهرهای دنیا قرار گرفته است و سالانه گردشگران خارجی زیادی را از طریق تورهای گردشگری به خود جذب می‌کند.

بهار و تابستان و پاییز از زیباترین فصل‌های شهر پاریس است اما زمستان این شهر سرمای طاقت فرسایی دارد، این شهر زیبا دارای آب و هوایی اقیانوسی ست، آب و هوایی مرطوب و با ثبات (میانگین دمای ۱۵ درجه) که شب سال نو را برای گردشگران تور پاریس بسیار جذاب و به یاد ماندنی می‌کند.

پاریس مرکز هنر و زیبایی ست، این منطقه به شهر گل و شراب شهرت دارد، اغلب فعالیت‌های صنعتی کشور از جمله اتومبیل سازی فرانسه در شهر پاریس انجام می‌شود. سرتاسر این شهر پر شده از خیابان‌ها، موزه‌ها، اماکن تاریخی، رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه‌ای که بسیار مورد توجه گردشگران خارجی گرفته است. مرکز سکونت هنرمندان و نویسندگان معروف این کشور شهر پاریس است، طراحی‌های لباس این شهر مورد توجه بسیاری از مردم دنیاست بطوریکه در دنیای مد استفاده از عباراتی چون “مد پاریس” بسیار فراگیر است.

مکان‌های دیدنی و تفریحی شهر پاریس

شهر ۴۰۰ پارک لقبی ست که به این شهر زیبا داده‌اند، جنگل بولونی از معروف‌ترین مناطق دیدنی شهر پاریس است، مقر اصلی سازمان یونسکو در این شهر است. برج ایفل، کلیسای نوتردام، موزه لوور، کاخ الیزه، باغ لوگزامبورگ و مسجد بزرگ پاریس از بزرگترین و معروف‌ترین دیدنی های فرانسه است.

مهم‌ترین مناطق شهر پاریس

متروی پاریس، رودخانه‌ای که از میانه شهر می‌گذرد و ۳۷ پل در بالای آن ساخته شده است، فرودگاه شارل دوگل و اورلی، میدان کنکورد که مالک اصلی آن کشور مصر است، و خیابان شانزلیزه که از معروف‌ترین خیابان‌های جهان به شمار می اید.

خرید در شهر پاریس

نمایندگی‌های برندها و مارک مهم سرتاسر دنیا در این شهر واقع شده است که فرصت مناسبی را برای خرید گردشگران تور پاریس مهیا می‌سازد. برترین فستیوال کشور فرانسه که در شهر پاریس برگزار می‌گردد متعلق به هفته مد است که دو مرتبه در سال برپا می‌شود و محل برگزاری آن کاخ ورسای می‌باشد. خرید در پاریس هیجان خاصی را به دنبال دارد، قیمت‌ها ازران نیستند ولی زیبایی همه اجناس خیره کننده است.

نوع پوشش در شهر پاریس

پاریس به شهر مد شهرت دارد پس هنگام سفر به شهر پاریس باید به انتخاب نوع پوشش خود بسیار دقت کنید.

توصیه می‌شود لباس‌های خود را به شکلی انتخاب کنید که هنگام ورود به آن شهر به‌عنوان یک فرد خارجی جلب توجه نکنید، بهترین انتخاب شما می‌تواند لباسی شیک و در عین حال ساده و راحت باشد. خوب است بدانید که مهمترین عامل در انتخاب نوع پوشش، کیفیت لباس می‌باشد و در درجه دوم انتخاب سایز مناسب.

پوشش فصل‌های مختلف شهر پاریس

استفاده از یک شال گردن رنگی بهترین انتخاب برای فصل پاییز است، در تابستان نیز از دستمال گردن استفاده کنید، پوشیدن کت چرمی در فصل خنک نیز بهترین انتخاب برای این آب و هوا می‌باشد، هرگز در استفاده از جواهرات زینتی زیاده روی نکنید چون در بین مردم شهر پاریس مرسوم نیست و ممکن است از جذابیت پوششتان بکاهد. داشتن یک انگشتر، گوشواره، گردنبند یا دستنبد کافی ست.

شهر پاریس، شهر چراغ‌ها

شهر پاریس به “شهر چراغ‌ها” معروف است علت این شهرت این است که چراغ‌های گازی برای اولین بار محیط این شهر را در قاره اروپا روشن کرد، تاریخچه آن متعلق به سال ۱۸۲۰ میلادی ست که حدود ۵۰ هزار لامپ گازی سرتاسر شهر پاری را نورانی کرد، لغب “عروس شهرهای جهان” نیز از دیگر القابی ست که به این شهر زیبا داده‌اند.

پل قدیمی و درختان زیبای شهر پاریس

قدیمی‌ترین پل دنیا در این شهر ساخته شده است که رودخانه سن نیز از بالای آن می‌گذرد، نکته جال توجه این است که طی این مدت زمان هیچ خانه‌ای روی این پل بنا نشده و از مهمترین صفات آن سنگ فرش شدن آن در گذشته‌های دور است (اولین پل سنگ فرش شده در دنیا). ۵۰۰ هزار درخت موجود در این شهر نیز جلوه خاص و دلپذیری را به فضای شهر بخشیده است. ناگفته نماند که حدود ۱۷۵۰ نانوایی و ۹۱۰۰ رستوران و کافه در این شهر مشغول به فعالیت است.

دانستنی‌های شهر پاریس

وجود فقط یک تابلوی علامت توقف در شهر پاریس نشان دهنده فرهنگ غنی مردم این شهر است. دانستنی دیگر این شهر این است که خانم‌ها تا سال ۲۰۱۲ از پوشیدن شلوار منع شده بودند.

شلوغ‌ترین پارک اروپا دیزنی لند پاریس است، که هر ساله ضرر مالی فراوانی را تجربه می‌کند.

ارائه قهوه اسپرسو با مبلغی کمتر از ۱ یورو

اهدای مدال افتخار به والدینی که فرزندانی موفق را تحویل جامعه داده‌اند.

کلیسای نوتردام پربازدیدترین جاذبه گردشگری شهر پاریس

هیتلر هنگام ورود به این شهر مجبور شد برای رسیدن به نوک برج ایفل از پله‌ها بالا برود، که پس از طی کردن مسیر ۱۵۰۰ پله‌ای از این تصمیم خود منصرف شد. (علت نبود آسانسور برید کابل‌های آن توسط مردم شهر بود)

مجسمه آزادی شهر پاریس که نشان دهنده دوستی میان دو کشور فرانسه وآمریکا است، این مجسمه از طرف آمریکا به این کشور اهدا شد.

۵۰ تا ۶۰ تن رنگ برای رنگ کاری مجدد ایفل استفاده می‌شود (برای جلوگیری از زندگ زدگی)، بلند شدن ارتفاع آن در تابستان به میزا ۱۵ سانتی متر نیز از دیگر جذابیت‌های این برج زیباست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei

استانبول

استانبول

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.این کلان شهر به عنوان شهر فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۱۰ انتخاب شده‌است.


استانبول همیشه مرکز زندگی اقتصادی کشور بوده‌است که این به خاطر موقعیت اتصالی بین‌المللی راه‌های مرزی زمینی و دریایی می‌باشد.

آن تقریباً ۲۰ درصد از کار صنعتی ترکیه و ۳۸ درصد از فضای کاری صنعتی ترکیه را شامل می‌شود. بعلاوه ۵۵ درصد از تولیدات شهر ترکیه از تجارت و دادوستد و ۴۵ درصد از دادوستد کشور از عمده فروشی و ۲/۲۱ درصد تولیدات ترکیه از فرآورده‌های انبوه ملی بدست می‌آید. ۴۰ درصد از مالیات‌های جمع آوری شده در ترکیه و ۵/۲۷ درصد از محصولات ملی ترکیه‌ است. تا سال ۱۹۸۰، تولید ناخالص ملی استانبول بطور میانگین در یک سال ۵ درصد رشد داشته‌است.

امروزه استانبول مرکز صنعتی ترکیه است. بسیاری از نقشه ها و طرح های تولیدی اصلی در شهر متمرکز شده است. استانبول و ایالات اطراف آن کتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو تولید می‌کنند.

فرآورده‌های غذایی، تولید منسوجات، محصولات روغنی، مواد لاستیکی و فلزی، چرم، مواد شیمیایی، الکترونیکی، شیشه ای، ماشینی، کاغذ و محصولات کاغذی از تولیدات صنعتی مهم شهر می‌باشند.

چشم انداز اصلی دیگر از اقتصاد استانبول گردشگری و جهانگردی است. هزاران هتل و صنعت‌های دیگر مرتبط با جهانگردی در استانبول وجود دارد که به گردشگران و بازدیدکنندگان به طور حرفه‌ای خدمت می‌کنند.

این شهر در ابتدا با نام بیزانتیوم شناخته می‌شد در سال ۱۹۶ میلادی سپتیموس سوِروس امپراطور روم با حمله به بیزانتیوم آن را اشغال کرد و رومیان زیادی به این شهر مهاجرت کردند.

تلاش امپراطور برای نامیدن این شهر به نام فرزندش آگوستا آنتونینا موفق نبود و مردم تا زمان تغییر نام شهر به شهر کنستانتین (قسطنطنیه) ، نام رم جدید (Nova Roma) را برای آن بکار می‌بردند. از سال ۱۹۳۰ رسما استانبول نامیده شد.نام استانبول که تا قبل از فتح آن به دست ترکان به رواج داشت، برگرفته از نام ایستیم پولی که در زبان یونانی به معنی شهر یا مرکز شهر می‌باشد، است. در سال ۱۷۷۰ میلادی سلطان مصطفی سوم با ضرب سکه‌هایی که روی آن نام استانبول نقش بسته بود ، به این نام رسمیت بخشید و جایگزین قسطنطنیه شد. در دوره جمهوریت و از روز ۲۸ مارس سال ۱۹۳۰ اداره پست ترکیه از تمامی کشورهای جهان خواست تا از نام استانبول در مکاتبات خود استفاده نمایند.

بسیاری ایرانی ها استانبول را به قصد خرید انتخاب می کنند به ویژه خرید پوشاک و البسه با پارچه های ترک که یکی از بهترین دوخت ها را در دنیا دارند. از این رو باید گفت استانبول گزینه خوبی برای خرید است.

استانبول با دارا بودن مراکز خرید زیاد محبوبیت میان همه علاقه مندان به خرید در دنیا دارد. یکی از مراکر خرید مرکز خرید آکمرکز است. این مرکز خرید شامل فروشگاه های پوشاک زنانه مردانه بچه گانه انواع اسباب بازی عینک و وسائل الکترونیک و اصولاً هرچه که شما بخوهید را در این فروشگاه خواهید یافت. یکی از بازارهای خوب استانبول جهت خرید بازاری سقف دار است به نام بازار کاپالی چارشی. در این بازار بیش از چهار هزار مغازه و بوتیک وجود دارد. کوچه فراشان و فرش فروشان ، کوچه زرگرها کوچه پارچه فروش ها و بخش های مختلف که خرید در استانبول را متنوع می کند. بر اساس نظر کارشناسان بازار کاپالی چارشی یکی از مراکز مهم خرید در شهر استانبول است. جالب است بدانید یکی از سوغاتی های ترکیه که به همه نقاط دنیا صادر می شود قلیان است. قلیان که در کشورهای اروپایی به شیشه معروف است از ترکیه به صورت سوغاتی و یا به گونه های مختلف صادر می شود. هنرهای دستی ، قالیچه ، ظروف سرامیکی برنجی و بسیاری دیگر از این دست از جمله خرید استانبول را شامل می شود. در قسمت غربی این بازار که همان دربدستان قدیمی است انواع اشیاء عتیقه نیز به فروش می رسد. خرید استانبول بازار دیگری به نام می سر چارشی نیز در استانبول می باشد. این بازار به طور تخصصی به فروش و ادویه جات می پردازد. فضای این بازار پر است از ادویه جات مختلف که بوی آنها به مشام می رسد. در بازار هنرهای استانبول همانند مدرسه محمد افندی که در قرن هجدهم بنا شده و یا مدرسه جعفر آقا که مربوط به قرن شانزدهم است نیز شما می توانید از صنایع دستی هنرمندان بزرگ بهره گیرید.

اما شاید مهمترین خرید استانبول پارچه و پوشاک و البسه است. برای خرید پوشاک و پارچه بهترین نقطه خیابان استقلال ، خیابان جمهوریت و خیابان روملی است.

خیابان استقلال از جمله معروف ترین خیابان های شهر استانبول است که یک سر آن به میدان تقسیم یا تکسیم می رسد. آخرین دست آوردهای صنعت پوشاک و کیف و کفش به چشم می خورد. مرکز خرید آتاکوی گالریا در منطقه آتاکوی آک مرکز و مرکز خرید کاروسل در منطقه کیرکوی را نیز نباید از قلم بیاندازید. اما خرید در استانبول به اینجا ختم نمی شود. مراکز خرید از جمله پاساژ اطلس ، مرکز خرید کاپیتول در بخش آسیایی استانبول ، خیابان بغداد و خیابان بهاریه نیز برای خرید حائز اهمیت هستند. بازار صحاف ها که ترک ها با آن صحالفلار و چنیار آلتی در منطقه بیازیت از جمله مراکز خرید دیگر است. بازار هرهر مرکز خرید مبلمان و دکوراسیون خانه است. از بازارهای دیگر می توان به بازار روز کوچه چوکورجوما در منطقه جهانگیر کوچه بوبوک حمام در منطقه اسکودار نام برد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mohamad raziei