بانکوک

بانکوک که مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر جهان است، بین مردم تایلند با نام شهر فرشتگان خوانده می شود. این شهر یکی از بزرگترین شهرهای جهان و یکی از پر جنب و جوش ترین پایتخت های آسیاست. بانکوک مانند بسیاری از شهرهای مدرن جهان، دارای آسمان خراش ها ، هتل های لوکس و مراکز خرید پیشرفته و مدرن و فرودگاه بین المللی بسیار مدرنی است که همه روزه پروازهای مستقیم بسیاری از پایتخت های آسیایی، استرالیا، کانادا، اروپا و آمریکا دارد.

این شهر اکنون با بیش از ۱۵۰۰ کیلومترمربع مساحت، حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.


بانکوک به علت بیش از ۴۰۰ معبد بودایی بی نظیر خود شهرت دارد و اگر اقامت شما در بانکوک کوتاه باشد، قادر به بازدید از تمامی جاذبه های این شهر گرم، شلوغ و هیجان انگیز نخواهید بود. بانکوک به همراه پوکت و هواهین، محل مناسبی برای استراحت و اقامت خانواده هاست. هواهین، قدیمی ترین و سنتی ترین استراحتگاه ساحلی تایلند است که در نزدیکی بانکوک قرار دارد و استراحتگاه خانواده سلطنتی نیز در آنجا واقع شده است.


مردم بانکوک به غذا خوردن علاقه بسیار دارند که به این موضوع می توان از رستوران های بسیار و انواع غذاهایی که در کنار خیابان ها فروخته می شوند، پی برد.

انعام دادن درتایلند کاملا رایج است و روز به روز بیشتر می شود.

بانکوک مرکز تجاری تایلند است. بنادر متعدد ، خطوط راه آهن ، فرودگاهها امکاناتی را فراهم آورده تا بانکوک به یک مرکز تجاری برای واردات و صادرات به کشور تایلند وهمچنین آسیای جنوب شرقی باشد.

محصولات ویژه بانکوک قطعات خودرو، لوازم منزل ، اشیای عتیقه می باشد.در گذشته محصولات کشاورزی منبع اصلی درآمد این شهر محسوب می شد ولی امروزه تولید منسوجات و قطعات الکترونیکی و کامپیوتر نیز به آنها اضافه شده است.

با افزایش تعداد گردشگران از بانکوک ، صنعت گردشگری به یکی از منابع اصلی درآمد برای این شهر بشمار می رود.

پیش از دهه ۱۷۸۰ میلادی، حومه بانکوک شامل قلمروهای کوچک شاهزادگان و پادشاهانی بدون مسند رسمی بود. بانکوک در آغاز و در دوران سلسله پادشاهی آیوتایا، ۱۳۵۰ تا ۱۷۶۷ میلادی، جامعه‌ای کوچک از تجار را در کرانه غربی رودخانه چائوفرایا تشکیل می‌داد. درباره نام این شهر برخی آنرا ترکیب بنگ ماکوک می‌دانند، بنگ در زبان تایلندی مرکزی به شهرهای کوچکی که در مرز رودخانه بنا شده‌اند، اطلاق می‌شود و ماکوک به گیاه الائوکارپوس هیگروفیلوس با میوه‌ای شبیه زیتون گفته می‌شود. برخی دیگر نیز نام بانکوک را آمده از بنگ کوه می‌شمارند، کوه به معنی جزیره است، و می‌توانسته دلالت بر رودخانه‌ها و کانال‌های آبی بسیاری که اطراف بانکوک را فراگرفته‌اند، دلالت کند.

پس از سقوط سلسله آیوتایا به دست پادشاهان برمه در ۱۷۶۷، سلطان جدید، تاکسین، منطقه‌ای در کرانه غربی رود چائوفریا را به پایتختی برگزید که بعدها تونبوری نام گرفت. با پایان حکومت تاکسین در ۱۷۸۲، پادشاه بودا یودفا چولالوکه پایتخت خود را بر کرانه شرقی رود چائوفریا و بانکوک امروزی قرارداد و بدان نام تشریفاتی کرونگ تپ ماها ناخون به معنی شهر فرشتگان را اطلاق کرد. وی همچنین سلسله چاکری را بنیان نهاد. به دستور او در ۲۱ آوریل ۱۷۸۲ بانکوک رسماً به عنوان پایتخت تایلند و جلوسگاه دولت برگزیده شد.

از دهه ۱۷۸۰ میلادی به بعد بیشتر تاریخچه این شهر حکایت از بازسازی مکرر معابد قدیمی، قصرها، و بناهای یادگاری دارد، چراکه وظیفه الهی شاه در حمایت از مذهب بودایی چنین ایجاب می‌نمود.

شاه مونگکوت، رامای چهارم درسال 1865 میلادی و پس از او پسرش، شاه چولالونگکورن، رامای پنجم در سال 1868 میلادی به توسعه و مدرنیزاسیون بانکوک و تایلند همت گماشتند. اولین خیابان سنگفرش شده بانکوک در سال 1863 و در زمان سلطنت مونگکوت احداث شد و پسرش به توسعه راه‌ها، احداث خط راه‌آهن و راه تراموا پرداخت.

شهر بانکوک محل بسیار مناسبی برای خرید است زیرا اگر بدانید از کجا خرید کنید، می توانید اجناس بسیار ارزانی پیدا کنید. یکی از این مناطق بازار پتونم است که در مرکز بانکوک قرار دارد، از صبح تا بعدازظهر باز است و کوچه های باریک آن مملو از مغازه های لباس فروشی است که در آن می توانید با خرید دو یا سه قطعه جنس، از قیمت عمده فروشی برخوردار شوید. در نزدیکی این بازار، برج بایوک و دو مرکز خرید پتونم و پتینم وجود دارد. فروشگاه ورلد ترید سنتر نیز در نزدیکی پتونم قرار دارد و دارای سینما نیز هست.

یکی از مهمترین مراکز خرید در بانکوک میدان سیام می باشد. در این میدان فروشگاههای زیادی از جمله سیام دیسکاوری، سیام سنتر ، سیام باراگون و فروشگاه بزرگ ام بی کی که یکی از بزرگترین فروشگاههای بانکوک و آسیا در هشت طبقه و دارای مجموعه های تفریحی واقع شده است. از دیگر فروشگاههای مهم شهر بانکوک می توان به رابینسون، سنترال ، زن و خیابان سیلوم و بازار شبانه نام برد.

بانکوک نظیر سایر شهرهای بزرگ و مدرن دنیا به داشتن ساختمانهای عظیم، هتلهای بسیار مجلل، مراکز خریدو نیز فرودگاهی مدرن و بین المللی افتخار می کند، ضمن آنکه زیبایی بافت و رسوم سنتی خود را حفظ کرده است. این شهر ترکیبی از جلوه های غربی، شرقی و نیز مدرن و باستانی است. رونمای آن چهره امروزی به خود گرفته است در حالیکه سنتهای دیرین، همچنان در زندگی روزمره مردم تجلی می کنند. بنابراین صرف نظر از مدرن شدن آن هنوز امتاز و ارزش خود را جهت نگاهی گذرا به هنرهای سنتی، معماری، مذهبی و سایر جنبه های فرهنگی مردم تایلند، آن هم در بهترین شرایط حفظ کرده است.

بانکوک جایی خارق‌العاده برای دیدار است. شهرت این شهر به ترافیک شدید خیابان‌ها زیر سایه جاذبه‌های این شهر گم شده است. آنقدر دیدنی در بانکوک وجود دارد که می‌توانید یک هفته تمام را تنها به بازدید از آنها اختصاص دهید. البته بیشتر آنها در شهر کهن در جزیر راتاناکوسین مجتمع شده‌اند. کاخ‌های مجلل و دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارند که برخی از آنها همچنان سکناگاه خانواده پادشاهی تایلند است. دیدار از کاخ بزرگ تجربه‌ای یکتا را برای شما برجای خواهد گذاشت. معابد بانکوک برخی از بهترینِ انواع خود را در جهان شکل می‌دهند. معابد وات پرا کئو، وات پو و وات آرون از جمله دیدنی‌ترین‌ها هستند و در آنها از میزان کاربرد طلا و جواهرات در شگفت خواهید ماند. موزه‌های بانکوک اکثرا به هنر و معماری تایلندی پرداخته‌اند اما موزه ملی بانکوک جایی است که هنر سایر ملل را نیز در کنار معرفی تاریخ این کشور به نمایش گذارده است.

پارک‌ها، باغ‌وحش‌ها و مجموعه‌های حیات وحش چون مزرعه کروکدیل‌ها و مزرعه مارها نیز از جذابیت بی‌همتایی برخوردارند. شما می توانید شیر دادن به مار را از نزدیک ببینید.

پروازهای بین المللی از فرودگاه جدید بانکوک که در سال 2006 افتتاح گردید، انجام میگردد. این فرودگاه در جنوب شرقی بانکوک قراردارد.

گردشگران در طول اقامت خود در بانکوک می توانند از وسایل نقلیه مختلف برای سفرهای درون شهری استفاده کنند.

تاکسی های بانکوک در رنگ های مختلف وجود دارد و همگی با سیستم تاکسی متر کار می کنند. ورودی تاکسی برای ۱ تا ۴ نفر یکسان بوده و معادل ۳۵ بات است و به ازای مسافت و زمان به این مبلغ اضافه می شود.

وسیله نقلیه سنتی دیگر توک توک است که در بانکوک مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع یک موتور سه چرخه است که معمولا هزینه آن به طور توافقی بین راننده و مسافر تعیین می شود.

یکی از مهمترین وسایل نقلیه مدرن در بانکوک، قطار هوایی است که هزینه آن به نسبت مسافت بین ۱۰ تا ۴۰ بات متغیر است.

وسیله ای دیگر که برای گریز از ترافیک بانکوک می توان از آن استفاده کرد موتور سیکلت است که موتورسواران با جلیقه های رنگی مشخص شده اند. هزینه آن نیز به طور توافقی میان موتور سوار و مسافر تعیین می شود و برای مسیرهای کوتاه معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ بات است.

یکی دیگر از وسایل نقلیه بانکوک، اتوبوس است که تنوع زیادی داشته و هزینه های آن نیز متفاوت است. برای مثال مینی بوس ۳ بات، اتوبوس معمولی ۵ بات، اتوبوس کولردار ۱۵ بات و در مسیرهای طولانی ۳۵-۲۵ بات است.