جاکارتا

جاکارتا (Daerah Khusus Ibukota Jakarta) پایتخت کشور اندونزی و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. نام‌های قبلی آن سوندا کلاپا، جایاکارتا و بعد باتاویا بود.


جاکارتا بر کرانه شمال غربی جاوه قرار گرفته و ۸٬۷۹۲٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد. جاکارتا یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای اسلامی است.

جاکارتا بزرگ ترین شهر اندونزی و مرکز اقتصادی ـ تجاری ، حمل ونقل و صنعتی این کشور و مرکز سیاسی ـ اداری ایالت جاکارتاست . ایالت جاکارتا ــ که حدود 590 کیلومترمربع مساحت دارد و یکی از پنج ایالت جزیرة جاوه است. امروزه جاکارتا مرکز آسه آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی ) است و مقرّ وزارتخانه ها و سازمانهای مهم اندونزی به شمار می رود.

جاکارتا از مناطق صنعتی اندونزی است .

دولت در دهة 1350 ش /1970 برنامه هایی برای گسترش صنایع آن (در مغرب شهر و نیز در جنوب بندر تانجونگ پریوک ) اجرا کرد که در پی آن جاکارتا مرکز عمدة صنایع ساخت ظروف شیشه ای ، ماشین آلات ، ابزار و ورقهای فلزی ، تولید روغن و لاستیک صنعتی ، صابون سازی و نساجی کشور شد .

جاکارتا شهری قلعه ای و قدیمی است و در منطقه ای با تاریخ کهن قرار دارد.

گفته شده که این منطقه مقرّ انسانهای نخستین بوده است . در سدة چهارم میلادی ، دولتی هندو ـ جاوه ای در آنجا فرمانروایی می کرد . سابقة جاکارتا، به سبب واقع شدنش در جزیرة جاوه ، با پیشینة این جزیره در آمیخته است.

از سدة پنجم /یازدهم ، نام آن سونداکلاپا / سونداکلبا بود و در 1525 یا 1527، به جایاکرتا/ سوراکارتا (از ریشة سنسکریت به معنای فرخنده و پیروز) تغییر یافت و کمی پیش از 1619 به جاکارتا تبدیل شد . در دوازدهم مارس همین سال ، هلندیها در اجلاسی ، این نام را به باتاویا (از بتاوی ، نام قبیلة باستانی ژرمن در هلند) تغییر دادند . در زمان جنگ جهانی دوم ژاپنیها شهر را اشغال کردند و آن را دوباره جاکارتا نامیدند.

مهمترین مراکز خرید جاکارتا

حمل و نقل عمومی در جاکارتا متنوع، ارزان و جالب می تواند باشد. در جاکارتا می توان از اتوبوس، مینی بوس (با نام انگ کوت و یا کوپاجا)، وانتهای هندی بنام باجاج و یا موتور با نام اوجک استفاده کرد. این وسایل تقریبا ارزان بوده و برای تردد در شهر مناسب می باشد. برای مسافتهای کوتاه باجاج و اوجک پیشنهاد میگردد ولی چانه زدن را فراموش نکنید!