آدیس آبابا

آدیس آبابا پایتخت و بزرگترین شهر اتیوپی است که ۳٫۳۸۴٫۵۸۹ نفر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۷ جمعیت داشته‌است.


مقر اتحادیه آفریقا در این شهر است و دفتر اصلی نهادهای متعدد بین‌المللی و قاره‌ای از جمله کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای آفریقا در آن قرار دارد

و از همین رو و با توجه به اهمیت تاریخی، دیپلماتیک، و سیاسی که این شهر در عرصه این قاره ایفا می‌کند به «پایتخت سیاسی قاره آفریقا» شهرت یافته‌است.

اگر به نقشه اتیوپی نگاه کنید موقعیت این شهر دقیقا در مرکز کشور است

و تعداد جمعیتش در سرشماری سال ۲۰۰۷ حدود ۳/۵ میلیون نفر بوده است. در اوایل دهه ۱۹۰۰ این شهر برای تامین سوخت با کمبود هیزم روبرو شد و به همین دلیل شروع به واردات درخت اوکالیپتوس از استرالیا و کاشت آن در شهر و اطراف آن کرد آن درخت کاشتن ها باعث شده که امروز کمربند سبزی از آن جنگل ها شهر را احاطه و به آن جلوه ای زیبا ببخشد. آدیس آبابا که به معنی گل جدید است از مردمی از نقاط مختلف اتیوپی و دیگر کشورهای آفریقایی تشکیل شده است.

در سال ۱۹۱۷ درست شدن خط راه آهن شهر به کشور جیبوتی باعث سرعت رشد و پیشرفت این شهر شد.

در ۵ می ۱۸۳۶ نیروهای ایتالیایی در جریان حمله به ایتیوپی آدیس آبابا را تصرف کردند و این شهر را به مدت ۵ سال پایتخت آفریقایی خود کردند در این مدت خانه های سنگی مدرن ساخته شد، جاده ها سنگفرش و شهر صاحب سد و ایستگاه نیروی برق آبی شد. در کوه entoto تعدادی کلیسا، موزه لباس های مذهبی و یک پارک وجود دارد که از جاذبه های زیبای این شهر هستند.