ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک دورتموند

سیگنال ایدونا پارک (وست فالن)، نام استادیوم فوتبالی در شهر دورتموند آلمان است.

نام تاریخی این ورزشگاه «وست فالن» یا «وست فالن اشتادیون» است و نام کنونی، نامی تجاری است که از دسامبر ۲۰۰۵ تا ژوئن ۲۰۱۶ برجای خواهد ماند که بعد از اتمام قرارداد باشگاه با شرکت تجاری، نام آن به وست فالن باز خواهد گشت.

این استادیوم، ورزشگاه خانگی تیم فوتبال بروسیا دورتموند است و با بیش از هشتاد هزار نفر ظرفیت، بزرگترین ورزشگاه آلمان به شمار می آید و به همین سبب لقب "خانه اپرای فوتبال آلمان" را کسب کرده است. به دلیل ظرفیت بالای این استادیوم، بازی های مهم باشگاهی و ملی نیز در این ورزشگاه برگزار می شود. این ورزشگاه یکی از میزبانان جام جهانی ۲۰۰۶ بود و بازیهایی از مرحله اول، یک هشتم نهایی و نیمه نهایی در آن برگزار شد. با نگاهی به تاریخ گذشته بازی ها، تعدادی از بازیهای جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ و فینال جام یوفا در سال ۲۰۰۱ هم در این ورزشگاه برگزار شده است.

ظرفیت کامل ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک 81,264 نفر در تمام طبقات بصورت نشسته و ایستاده می باشد، ولی برای بازی های بین المللی قادر به جای دادن ظرفیت 65,718 نفر می باشد. این ورزشگاه در بین استادیوم های اروپا بعنوان ششمین استادیوم بزرگ این قاره شناخته می شود.

شاید مهمترین خصلت این ورزشگاه، جو مخوف و خاص آن باشد، جوی که وست فالن بزرگ را به ترسناک ترین ورزشگاه حال حاضر فوتبال اروپا مبدل کرده است. به همین خاطر این ورزشگاه مدتهاست لقب جهنم وست فالن را در فوتبال اروپا با خود به همراه دارد.

باشگاه بروسیا دورتموند از تیم هایی درقاره اروپا است که هواداران زیادی برای بازی تیمشان به ورزشگاه می آیند و این مسئله باعث درآمد خوبی برای باشگاه شده است. به طور متوسط این ورزشگاه میزبان 80 هزار تماشاگر (آماردقیق: 80,521، یعنی 99/75٪) در هر بازی می باشد که در بین تیم های اروپایی بعنوان پرهوادارترین تیم در حضور پیدا کردن در ورزشگاه می باشد. این ورزشگاه محلی برای مقابله با نژادپرستی نیز می باشد. هواداران به دلیل این کارشان، نام «دیوار زرد» را بر روی خودشان نامگذاری کرده اند. 

تاریخچه

طرح ساخت یک ورزشگاه جدید برای دورتموند با توجه به نیازهای تیم در سال 1960 کشیده شد. اما بعد از آنکه دورتموندی ها به عنوان اولین تیم آلمانی موفق به کسب قهرمانی تاریخی در اروپا شدند (جام قهرمانان 1966)، طرح ساخت ورزشگاهی بزرگتر و بهتر لازم شد، چرا که واضح بود ورزشگاه "روته ارده" دیگر برای این تیم و تماشاگرانش بسیار کوچک است. اما اوضاع اقتصادی شهر دورتموند اجازه نمی داد این کار بدون کمک های دولتی انجام پذیرد.

بعد از آنکه دورتموند جایگزین شهر کلن به عنوان یکی از میزبانان جام جهانی 1970 شد، کمک های دولتی هم فرا رسیدند. معماران و طراحان ورزشگاه جدید با یک نگاه اقتصادی و بهانه سازی های بسیار طرح کمک 60 میلیونی برای ساخت یک ورزشگاه مدرن با گنجایش 60,000 نفر را رد کردند و به جای آن ساخت ورزشگاهی 54,000 نفری با امکانات دیگری را به تصویب رساندند. سر انجام ورزشگاه وست فالن ساخته شد و در نهایت در تاریخ 2 آوریل 1974 باشگاه دورتموند به ورزشگاه جدید نقل مکان کرد.

جام جهانی 2006

ورزشگاه وست فالن یکی از مکان های برگزار کننده بازی های جام جهانی 2006 نیز بود، اگرچه بر اساس قرارداد های حامیان مالی، با نام استادیوم جام جهانی فوتبال دورتموند خوانده می شد. این ورزشگاه میزبان 4 بازی گروهی و دو بازی حذفی بود که مهمترین آنها بازی نیمه نهایی آلمان و ایتالیا به شمار می رود.

در جام جهانی 1974 این ورزشگاه سه بازی گروهی و یک بازی از مرحله حذفی را در حالی که در تمام این مسابقات، ظرفیت این ورزشگاه 54,000 نفری کاملا پر بود، میزبانی کرد.

بازسازی و گسترش

اولین بازسازی ورزشگاه به سال 1961 بر می گردد. اگرچه بودجه مورد نیاز این کار تا 4 اکتبر 1971 و زمانی که شهر دورتموند به عنوان یکی از میزبانان جام جهانی انتخاب گردید، مهیا نشد ولی بعنوان قسمتی از مراحل بازسازی ورزشگاه، سقفی به وزن 3000 تن دور ورزشگاه را پوشاند.

در سال 1992 و بر اساس قوانین یوفا ظرفیت ورزشگاه که 54,000 نفر بود کاهش یافت. بنا بر مقررات یوفا قسمت هایی از ورزشگاه به صندلی مجهز شدند که در نتیجه گنجایش آن به 42,800 نفر (26,000 صندلی) رسید.

بعد از قهرمانی در بوندس لیگا در سال 1995 این ورزشگاه مجددا مورد بازسازی و گسترش قرار گرفت که طی آن به عنوان اولین اقدام خصوصی در تاریخ ورزشگاه های آلمان دو قسمت شرقی و غربی ورزشگاه دارای طبقه دوم و سقف جدید شدند که بر اساس آن ظرفیت ورزشگاه دوباره به 54,000 نفر (38,500 صندلی) رسید. بعد از قهرمانی دورتموند در جام قهرمانان اروپا در سال 1997 و میزان استقبال تماشاگران نیاز به گسترش ورزشگاه مجددا احساس شد که طی این بازسازی گنجایش ورزشگاه به 68,800 نفر رسید.

بعد از انتخاب آلمان به عنوان میزبان جام جهانی 2006 و در آخرین نوسازی ورزشگاه امکانات گرمایشی و سرمایشی و سایر امکانات با آخرین فن آوری های روز دنیا آماده شد و گنجایش ورزشگاه نیز به 81,264 افزایش یافت.

حمل و نقل

این ورزشگاه با توجه به اینکه به ایستگاه های راه آهن و فرودگاه دورتموند نزدیک است و همچنین داشتن پارکینگ های مجهز برای اتومبیل های تماشاگران، قابلیت دست یابی هرچه آسان تر و بهتر را برای آنها مهیا کرده است.

 

بلیط اتوبوس   خرید بلیط اتوبوس     قیمت بلیط اتوبوس     رزرو بلیط اتوبوس