دانشگاه کمبریج انگلیس ،‌ دانشگاهی عمومی و تحقیقاتی واقع در کمبریج انگلستان است.

که در حدود ۸۰۵ سال پیش تاسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در جهان انگلیسی زبان به‌شمار می‌رود.

اسم پیشین این دانشگاه Cantab بوده‌ است، شکل مخفف Cantabrigiensis که برگرفته از نام Cantabrigia، شکل لاتینی شده نام کمبریج بوده‌ است.

تاریخ رسمی تاسیس دانشگاه کمبریج براساس اسناد موجود به سال 1231 باز می‌گردد، زمانی که مجوز تاسیس این دانشگاه توسط پادشاه هنری سوم صادر شد. پاپ گریگوری نهم نیز در سال 1233 مجوزی را برای کمبریج صادر کرد که به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اجازه می‌داد در هر مکانی از قلمرو مسیحیت به تدریس بپردازند.

قدیمی‌ترین ناشر جهان و دومین انتشارات دانشگاهی بزرگ جهان به این دانشگاه اختصاص دارد. بزرگترین کتابخانه این دانشگاه نیز بیش از هشت میلیون نسخه کتاب در اختیار دارد و مجموعه کتابخانه‌های کمبریج نیز بیش از 15 میلیون نسخه کتاب در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. 

بسیاری از مهم‌ترین رویداد‌های علمی جهان با مشارکت و همکاری اعضا و دانشجویان دانشگاه کمبریج رخ داده‌اند که از آن جمله می‌توان به افرادی مانند فرانسیس بیکن، ایزاک نیوتن، هنری کاوندیش، چارلز داروین، آلن تورین، استفان هاوکینگ،‌فرانسیس کرک و جیمز دی واتسون اشاره کرد.

فرایند آموزش در کمبریج در طول جنگ جهانی اول به شدت مختل شد، زیرا 14 هزار نفر از اعضای این دانشگاه در جنگ حضور یافتند و دو هزار و 470 نفر از آنها جان خود را از دست دادند. اما در طول جنگ جهانی دوم کمبریج باافزایش شدید تعداد دانشجویان مواجه شد که ناشی از شهرت و موفقیت‌های دانشمندان کمبریج بود.

کمبریج یکی از هشت دانشگاه بریتانیایی بود که در مجلس بریتانیا جایگاه داشت که این حق در سال 1950 به واسطه تصویب قانون نمایندگی مردم در سال 1948 منتفی اعلام شد.

در ابتدا تنها مردان حق تحصیل در کمبریج را داشتند اما در سال 1869 اولین دانشکده زنان با نام گیرتن تاسیس شد و پس از آن دانشکده نیونهام در سال 1872، دانشکده هاگز هال در سال 1885؛‌ نیوهال در سال 1954 و دانشکده لوسی کاوندیش در سال 1965 ویژه زنان تاسیس شدند. تلاش برای تبدیل کردن زنان به اعضای دائمی کمبریج تا سال 1948 موفقیت آمیز نبود.

از سال 1921 به دانشجویان زن مدرک دیپلم اعطا شد و از آنجایی که دانشجویان زن برای تحصیل در دوره لیسانس پذیرفته نمی‌شدند، سهمی از مدیریت امور دانشکده‌ها نداشتند، زیرا در کمبریج هر دانشکده مستقل بوده و از دارایی و درآمد مخصوص به‌خود برخوردار است. از سال 1972 تا 1988 دانشکده‌های مردانه کمبریج پذیرش دانشجویان زن را آغاز کردند و در سال 1979 اولین دانشکده زنان کمبریج نیز آغاز به پذیرش دانشجویان مرد کرد. اما کمبریج همچنان تنها دانشگاهی در بریتانیا است که در آن دانشکده‌هایی وجود دارند که تحصیل مردان در آنها ممنوع است.

کمبریج دارای 114 کتابخانه است که اصلی‌ترین آنها کتابخانه دانشگاه کمبریج است که هشت میلیون نسخه کتاب در آن وجود دارد. هر دانشکده دارای کتابخانه مخصوص به خود است، برای مثال دانشکده تاریخ از کتابخانه‌ای به‌نام سیلی برخوردار است که بیش از 100 هزار نسخه کتاب تخصصی در آن یافت می‌شود. دانشکده‌های‌های قدیمی‌تر بیش از یک کتابخانه در اختیار دارند. برای مثال کتابخانه ورن کالج ترینیتی 200 هزار نسخه کتاب موجود است که پیش از سال 1800 چاپ شده‌اند. این دانشگاه همچنین دارای هشت موزه هنری، فرهنگی، علمی و باغ‌های گیاه‌شناسی است.

کمبریج ثروتمند‌ترین دانشگاه‌ بریتانیا و کل اروپا است که دارایی آن در سال 2011 درحدود 4.3 میلیارد پوند تخمین زده شده‌است. بخش بزرگی از این درآمد از طریق دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی و تحقیقاتی تامین می‌شود به شکلی که یک سوم درآمد این دانشگاه در سال 2006-2007 از این منبع بوده‌است.

در سال 2000 بیل گیتس مبلغی برابر 210 میلیون دلار را از طریق بنیاد بیل و میراندا گیتس برای ایجاد بورسیه‌ای به‌نام بورسیه گیتس به کمبریج اهدا کرد تا دانشجویان خارج از بریتانیا که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارند بتوانند از آن استفاده کنند.


بلیط قطار

خرید بلیط قطار

قیمت بلیط قطار

برای بازدید از سایت بوکینگ پرشیا بر روی کلمه "اینجا" کلیک کنید