فستیوال های ژاپن (بخش دوم)

 

در سفر به ژاپن، فستیوال‌ها و رویدادهای زیادی انتظار شما را می‌کشند.

نبوتا ماتسوری
فستیوال نِبوتا ماتسوری (Nebuta Matsuri) هر سال در تاریخ ۲ و ۷ آگوست در شهر آئوموری (Aomori) برگزار می‌شود. نِبوتا (Nebuta) نام فانوس‌هایی به شکل انسان است که با همراهی هزاران نفر از مردم، درحالی‌که به رقص و آواز مشغول هستند، در سطح شهر گردانده می‌شوند. این رژه هنگام غروب آفتاب آغاز می‌شود و تا چندین ساعت ادامه دارد.

گلدن ویک یا هفته طلایی
یکی از بزرگ‌ترین تعطیلات رسمی در ژاپن، گُلدن ویک (Golden Week) یا هفته‌ی طلایی نام دارد. شلوغ‌ترین زمان برای سفر به ژاپن، تعطیلات گُلدن ویک است. در این هفته، با آغاز هوای مطبوع بهار، ۴ فستیوال، یکی پس از دیگری در ژاپن برگزار می‌شوند. مردم در این ایام به سفر می‌روند و بیشتر کسب‌وکارها تعطیل است. جاذبه‌های گردشگری و معابد بسیار شلوغ هستند. اولین مناسبتِ هفته‌ی طلایی، روز شووآ (Showa Day) در ۲۹ آوریل، سالروز تولد امپراطور هیروهیتو (Hirohito) است. این روز یکی از روزهایی است که محوطه‌ی قصر امپراطوری به‌روی عموم باز است. در تاریخ ۳ مِی، روز یادبود قانون اساسی و در تاریخ ۴ مِی روز گرینِری دِی (Greenery Day) یا روز سبز و در تاریخ ۵ مِی، روز کودک جشن گرفته می‌شود. هرکدام از این تعطیلات فرصت مناسبی برای مردم است تا از روزهای تعطیل خود و گردش در شهر لذت ببرند.

اوبون
اوبون (Obon) یکی از فستیوال‌های تابستانه در ژاپن است. این فستیوال به مدت ۳ روز جشن گرفته می‌شود. مردم محلی اعتقاد دارند روح نیاکان‌شان در این روز به خانه باز می‌گردد. مردم در روزهای فستیوال اوبون، به معابد و مقبره‌های خانوادگی می‌روند و جلوی خانه‌ها فانوس قرار می‌دهند تا راهنمای ارواح باشند. اوبون یکی از مهم‌ترین زمان‌های سال برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. بیشتر مردم در این روزها به خانه‌های اجدادیِ خود می‌روند؛ به همین دلیل ترافیک و تاخیر در سیستم حمل‌ونقل عمومی بیشتر از همیشه دیده می‌شود و معابد از دیگر ایام سال شلوغ‌تر هستند. در برخی مناطق فستیوال اوبون در روز ۱۵ جولای و در برخی دیگر در روزهای ۱۵ آگوست یا روز پانزدهم ماه هفتم سال قمری برگزار می‌شود.
تایکو نو های
تایکو نو های (Taiko no hi) یا روز سلامت و ورزش،‌ یکی از تعطیلات رسمیِ ژاپن است که به مناسبت افتتاحیه‌ی المپیک ۱۹۶۴ توکیو برگزار می‌شود. یکی دیگر از علل برگزاری این فستیوال تشویق مردم برای داشتن یک زندگی فعال و سالم است.

کینرو کانشا نو های
کینرو کانشا نو های (Kinro Kansha no Hi) روز کارگر و روز شکرگزاری در ژاپن است که در روز ۲۳ نوامبر جشن گرفته می‌شود. در این روز به کارگرانی که در توسعه‌ی کشور نقش مهمی دارند، ادای احترام می‌شود.

روز کوه
روز ۱۱ آگوست، یکی از تعطیلات رسمی ژاپن است و به‌عنوان روزِ کوه (Mountain Day) نام‌گذاری شده است. این روز از سال ۲۰۱۶ به‌منظور بزرگ‌داشت طبیعت به تقویم و تعطیلات ژاپن اضافه شده است. در این روز مردم نه‌تنها یک روز تعطیل و بدون کار را سپری می‌کنند، بلکه می‌توانند درباره‌ی اهمیت کوه‌ها مطالعه‌ داشته باشند.

اومی نو های
اومی نو های (Umi no Hi) یا روز اقیانوس (Marine/Ocean Day) به منظور اهمیت اقیانوس در زندگی مردم در جزیره‌ی ژاپن به‌عنوان یکی از تعطیلات رسمی انتخاب شده است.

انقلاب تابستانی
انقلاب تابستانی (Summer Solstice) یکی از فستیوال‌های ژاپن است که در روزهای ۲۰ و ۲۱ ژوئن جشن گرفته می‌شود. این روز، به‌عنوان بلندترین روز سال شناخته می‌شود.
شونبون نو های
شونبون نو های (Shunbun No Hi) یکی از فستیوال‌های بهاره‌ی ژاپن است که در روزهای ۲۰ و ۲۱ مارس جشن گرفته می‌شود. این فستیوال به مناسبت پایان زمستان و آغاز بهار برگزار می‌شود. در این روزها مردم برای ادای احترام به نیاکان خود به آرامگاه‌های خانوادگی می‌روند. این فستیوال یکی از تعطیلات محبوب کشاورزان است؛ زیرا برای فراوانیِ محصول دعا می‌کنند.
هینا ماتسوری
هینا ماتسوری (Hina Matsuri) یا فستیوال دختران، یکی از فستیوال‌های محبوب مردم ژاپن است که در روز ۳ مارس جشن گرفته می‌شود. در این روز والدین برای دختران‌شان آروزی شادی و موفقیت می‌کنند در این روز در بسیاری از خانه‌های ژاپن می‌توانید عروسک‌ها و شکوفه‌های هلو را ببینید.

کنکوکو کینن نو های
کنکوکو کینن نو های (Kenkoku Kinen no hi) یا روز بنیاد ملی (National Foundation Day) یکی از مناسبت‌های تاریخی ژاپن است که در روز ۱۱ فوریه جشن گرفته می‌شود. در این روز پرچم کشور برافراشته می‌شود و نخست‌وزیر برای مردم سخنرانی می‌کند. مردم هم با تکان دادن پرچم‌هایی که در دست دارند، افتخار ملی خود را نشان می‌دهند.

گانجیتسو
فستیوال گانجیتسو (Ganjitsu) یا سال نو همزمان با تمام مردم جهان در روز ۱ ژانویه جشن گرفته می‌شود. بیشتر کسب‌وکارها تا تاریخ ۳ ژانویه تعطیل هستند و فستیوال‌ها و مراسم مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود. مردم ژاپن اعتقاد دارند که هر سال را باید با انگیزه‌ای تازه و بدون نگرانی آغاز کرد و مشکلات قدیمی را پشت‌سر گذاشت تا بتوان سال جدید را با شادی و رویکردی نو شروع کرد.

 

بلیط قطار     خرید بلیط قطار     قیمت بلیط قطار