خیابان تورسکایا مسکو

 

خیابان توِرسکایا، همچون یک جواهر گران‌بهای عتیقه در مرکز مسکو می‌درخشد.

این خیابان یک مرکز فرهنگی و تاریخی است که برخی از مهم‌ترین جزئیات تاریخ روسیه را یادآوری می‌کند. خیابان تورسکایا (Tverskaya) اصلی‌ترین، مرکزی‌ترین و طولانی‌ترین خیابان‌ های مسکو است. به‌درستی که این خیابان یک جواهر تاریخی واقعی در پایتخت روسیه است. خیابان تورسکایا از دروازه ورودی اصلی به کرملین آغاز می‌شود، از میدان پوشکین می‌گذرد، به میدان تئاتر و تالار کنسرت چایکوفسکی می‌رسد و سپس از تمام محله مرکزی مسکو می‌گذرد. خیابان پر از ساختمان‌های پرابهت قدیمی، فروشگاه‌های بزرگ، کافه‌ها، رستوران‌ها و حتی موزه‌های کوچکی از خانه‌های اهالی مشهور مسکو است که زمانی در این‌جا زندگی یا کار می‌کردند. این منطقه یکی از دلپذیرترین نواحی مسکو برای گردش روزانه یا صرف غذا است. متن پیش‌رو برخی از مهم‌ترین حقایق تاریخی درباره این خیابان را به جزئیات بیان می‌کند.

خیابان تورسکایا مکان مورد علاقه‌ شاعران روسی بود
باورتان بشود یا نه، هنوز هم در کوچه‌های خیابان تورسکایا مجسمه‌های بسیاری وجود دارد که به دو تن از معروف‌ترین شاعران روس یعنی یسنین و پوشکین تقدیم شده است. دسترسی به این مکان‌ها آسان و عکاسی از آنها خوشایند است. این مکان‌ها خلوت بوده و هرگز چندان شلوغ نمی‌شوند.

مرشد و مارگاریتا، رمان کلاسیک بولگاکوف، در محله تورسکایا نوشته شده است
پاتریارک پاندز (Patriarch Ponds) یکی از مناطق معروف در محله تورسکایا، جایی است که در آن کتاب مشهور «مرشد و مارگاریتا» توسط میخاییل بولگاکوف نوشته شد و تمام فعالیت‌های مرتبط با آن درست در اطراف پاندز صورت گرفت. محله پاتریارک پاندزِ فعلی در پایتخت، یکی از گران‌ترین مناطق مسکونی در مسکو و مکان مورد علاقه مردم محلی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته است.

خیابان تورسکایا، برای مدتی طولانی خیابان گورکی نامیده می‌شد
در دوران حکومت شوروی، این خیابان به یاد نویسنده‌ی مشهور سوسیالیست، ماکسیم گورکی -یکی از نویسندگان مورد علاقه‌ی لنین- به نام خیابان گورکی تغییر نام یافت. پس از آن، به مهم‌ترین خیابان شهر در مسکو بدل شد و بسیاری از پروژه‌های معماری دوران شوروی دولتی و تحت مدیریت شخص لنین در این‌جا انجام شد. نام اصلی خیابان در سال ۱۹۹۰ به آن بازگشت.

اولین رستوران مک‌ دونالد در روسیه در خیابان تورسکایا افتتاح شد
اولین باری که این فست فود آمریکایی در روسیه تاسیس شد به سال ۱۹۹۳ باز می‌گردد. در آن سال برای نخستین بار درهای مک‌دونالد به‌روی مردم در خیابان تورسکایا باز شد و تعداد زیادی از مردم در صف‌های طولانی ساعت‌ها منتظر شدند تا طعم این غذای فست فودی امریکایی را مزه کنند.

متد معروف بازیگری استینسلاویسکی در خیابان تورسکایا ایجاد شد
کنستانتین استینسلاویسکی (Stanislavski) و ولادیمیر نمیروویچ دانجنکو (Nemirovich-Danchenko) با هم در تئاتر هنری چخوفِ مسکو در منطقه تورسکایا کار می‌کردند. در این محل، آن‌ها یک سبک تئاتری فوق‌العاده واقع‌گرایانه را ابداع کردند که بعدها به‌عنوان روش بازیگری شناخته شد و به یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های پیشروِ بازیگری برای تمام بازیگران در سراسر جهان بدل شد.

اولین هتل مسکو در خیابان تورسکایا تاسیس شد
هتل ملی، واقع در تقاطع خیابان‌های تورسکایا و موکاوایا (Mokhovaya)، یکی از نخستین هتل‌های بین‌المللی و ملی در مسکو بود که پیش از انقلاب معروف روسیه تاسیس شد. درست بعد از انقلاب، لنین دستور داد دولت بلشویکی از ساختمان‌های قدیمی‌اش به این هتل نقل مکان کرده و به عنوان دفاتر اداری از آن استفاده کند.

بزرگترین و قدیمی‌ ترین ساختمان تلگراف در مسکو در خیابان تورسکایا واقع شده است
این ساختمان در سال ۱۹۲۶ ساخته شد و هنوز هم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ساختمانی شوروی در روسیه به‌شمار می‌آید. ساختمان تلگراف فعلی، توسط بسیاری از شرکت‌های کوچک و ذهن‌های خلاق که ترجیح می‌دهند در چنین شرایطی کار کنند، مثل یک دفتر در فضای باز استفاده می‌شود.

 

بلیط قطار     خرید بلیط قطار     قیمت بلیط قطار