حقایق شگفت انگیز درمورد سن پترزبورگ

 

سن پترزبورگ با جاذبه‌های معماری، تاریخی و جغرافیایی خود، هرساله گردشگران فراوانی را به پایتخت فرهنگی روسیه می‌کشاند.

توریست‌ها به‌ندرت از حقایق شگفت‌انگیز این شهر مطلع هستند. سن پترزبورگ یکی از پربازدیدترین شهرهای روسیه است. برخی به خاطر معماری، برخی به خاطر تاریخ و برخی دیگر برای دست یافتن به تجربه‌ای غنی به این شهر می‌آیند. این دلایل هر چه که باشند، دانستن حقایق شگفت‌انگیز در مورد سن پترزبورگ به شما کمک می‌کند تا این شهر را بهتر بشناسید.سن پترزبورگ در گذشته به لنینگراد مشهور بود
سن پترزبورگ توسط تزار پِتر اول بنا نهاد شده است. به باور بسیاری، او نام این شهر را به احترام خود انتخاب کرده است؛ اما در حقیقت، نام شهر از حافظ مقدس تزار، سنت پِتِر، گرفته شد. پس از جنگ جهانی اول، احساسات ضد آلمانی به‌شدت گسترش یافت و نام شهر به پتروگراد (Petrograd)، که در مقایسه با سن پترزبورگ کمتر آلمانی به نظر می‌رسید، تغییر کرد. پس از انقلاب سوسیالیستی، نام شهر به احترام انقلابیِ کمونیست، ولادیمیر لنین، به لنینگراد تغییر یافت. سرانجام نام شهر پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به سن پترزبورگ بازگشت. مردم شهر در حالت محاوره‌ای آن‌را «پیتر» صدا می‌کنند.

سن پترزبورگ در گذشته پایتخت روسیه بود
تنها ۱۰ سال پس از تأسیس شهر، سن پترزبورگ در سال ۱۷۱۲ تبدیل به پایتخت جدید روسیه شد. این شهر، تنها به‌جز یک وقفه‌ی چهارساله، برای مدت ۲۰۰ سال بعد پایتخت روسیه باقی ماند. تنها در خلال انقلاب ۱۹۱۷ و زمانی که کشور شروع به فاصله گرفتن از تاریخ سلطنتی خود کرد، مسکو لقب پایتخت روسیه را به دست آورد.

سن پترزبورگ از یک محاصره جان سالم به در برد
در طول جنگ جهانی دوم و زمانی‌که سن پترزبورگ هنوز به لنینگراد مشهور بود، نیروهای آلمانی شهر را تصرف و ورودی و خروجی‌های آن را مسدود کردند. هیتلر قصد داشت پس از فتح شهر یک ضیافت شام در هتل آستوریا (Astoria) برپا کند. با این‌حال، او هرگز موفق به انجام چنین کاری نشد. مردم گرسنه برای مدت تقریباً ۹۰۰ روز سرمای سوزان را بدون دسترسی به آب و برق تحمل کردند. میلیون‌ها شهروند جان سپردند، اما آن‌ها مصمم بودند تا پای جان از شهر خود دفاع کنند. ایستگاه‌های رادیویی محلی آهنگی از یک زمان‌سنج تیک‌تاکی را پخش می‌کردند، بنابراین محلی‌ها می‌دانستند که قلب شهرشان هنوز در حال تپیدن است. در پایین بنای یادبود مدافعان قهرمان لنینگراد، همچنان می‌توان صدای قلب تپنده‌ی شهر را شنید.

سن پترزبورگ در گذشته یک باتلاق بود
یکی از دلایلی که تزار پتر اول می‌خواست سن پترزبورگ را بسازد، اتصال روسیه به اروپا از طریق راه‌های آبی بود. قبل از اینکه سن پترزبورگ ساخته شود، این منطقه یک باتلاق غیرقابل‌ سکونت بود که در معرض آب‌وهوای خشن قرار داشت. تزار دستور داد ارتشی از ۴۰۰۰۰ رعیت شروع به ساخت شهر کند. از آن‌ها خواسته شده بود که وسایل خود را به همراه بیاورند و راهی این باتلاق شوند. برخی صدها کیلومتر را با پای پیاده طی کردند و شمار زیادی در راه جان دادند. بر اساس برآوردها، سن پترزبورگ حیات خود را مدیون حدوداً صد هزار کشته است.

ارتشی از ۵۰۰۰ گربه برای گرفتن موش ها و نجات شهر از طاعون بسیج شدند
شماری از گربه‌های شهر در خلال قحطی سن پترزبورگ در جنگ جهانی دوم به‌منظور نجات مردم از گرسنگی قربانی شدند؛ اما خیلی زود، شهر با یک بحران بهداشت عمومی روبه‌رو شد. موش‌ها به سیلوهای غذای مردم نفوذ کردند و پس از خوردن آذوقه‌ی شهر، فضولاتی از خود به‌جای گذاشتند. آن‌ها با این کار بیماری‌های مرگ‌آسایی را برای مردم آوردند. برای کنترل این بحران، ارتشی از ۵۰۰۰ گربه بسیج شدند. به‌منظور گرامی‌داشت یاد این سربازان شجاع، می‌توان گربه‌ی برنزی یِلیسی (Yelisei) را در بالای مرکز تجاری اِلیسیِف (Eliseyev) در خیابان مالایا سادووایا (Malaya Sadovaya) مشاهده کرد. دوست او، واسیلیسا (Vasilisa) نیز در طرف دیگر خیابان به چشم می‌خورد. بر اساس یک خرافه‌ی محلی، باید یک آرزو کرد و پولی را در زیر پای یِلیسی انداخت.

هوا در سن پترزبورگ برای مدت سه هفته در فصل تابستان به طور شبانه روزی روشن است
سن پترزبورگ از اواسط ژوئن تا اوایل جولای پدیده‌ای را تجربه می‌کند که «شب‌های سفید» نام دارد. شهر در تمام این مدت به سبب نور خورشید روشن است و همین امر رویدادهای فرهنگی و قدم زدن‌های دیرهنگام شبانه را بسیار جذاب می‌کند. به‌علاوه، این مدت از سال زمان برگزاری فستیوال شب‌های سفید است. در این فستیوال اجراهایی از رقص باله، اپرا و ارکستر در سالن مشهورِ تئاتر مارینسکی (Mariinsky) برگزار می‌شود.

دیدار از مشهورترین موزه سن پترزبورگ به ۲۵ سال زمان نیاز دارد
سن پترزبورگ به‌عنوان پایتخت فرهنگی روسیه، دارای بیش از ۸۰۰۰ جاذبه‌ی تماشایی است. یکی از مشهورترین گزینه‌ها، موزه‌ تاریخی آرمیتاژ نام دارد. این موزه میزبان بیش از ۳ میلیون اثر هنری و فرهنگی است. باوجود ۴۰۰ اتاق در ۵ ساختمانِ به‌هم‌پیوسته در ۳ طبقه، ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان می‌برد تا بتوان از تک‌تک آثار موجود در آرمیتاژ دیدن کرد. بر اساس یک محاسبه‌ی تخمینی، اگر برای دیدار از هرکدام از اشیاء این موزه یک دقیقه در مدت ۸ ساعت از روز زمان صرف کنید، به ۲۵ سال وقت برای تماشای تمامی آثار در آرمیتاژ نیاز خواهید داشت.

سن پترزبورگ ۳۴۲ پل دارد
اگرچه سن پترزبورگ شهری واقع‌شده در جزایر است و ارتباط نزدیکی با آب دارد، اما اولین پل‌های موجود در آن در همان اوایل ساخته نشدند. تزار پتر اول رؤیای خلق شهری به‌مانند ونیز را در سر داشت تا مردم با قایق در اطراف جابجا شوند. اولین پل‌های شهر کمی پس از مرگ وی ساخته شدند و حالا سن پترزبورگ دارای ۳۴۲ پل است.

سن پترزبورگ عمیق ترین تونل متروی زیرزمینی در جهان را دارد

بر اساس میانگین عمق تمامی ایستگاه‌های متروی جهان، سن پترزبورگ یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو را دارد. دلیل اصلی این اتفاق زمین‌شناسی منحصر به‌فرد شهر عنوان می‌شود که بارها تلاش‌ها برای ساخت شبکه‌ی مترو را با مشکل مواجه کرده است. در یک مورد، کارگران به‌طور تصادفی در حین حفاری به حفره‌ای زیرزمینی از رودخانه‌ی نِوا (Neva) برخورد کردند که بعدها طغیان کرد. عمیق‌ترین ایستگاه مترو آدمیرال تِیسکایا (Admiralteyskaya) نام دارد که ۸۶ متر در زیر زمین است.

 

بلیط قطار     خرید بلیط قطار     قیمت بلیط قطار