کلیسای پیتر و پل سن پترزبورگ

 

کلیسای جامع پیتر و پل سن پترزبورگ، بنایی متعلق به اوایل قرن ۱۸ بوده و فضای داخلی آن شکوه باروکی را منعکس می‌کند.

ساخت کلیسا پیتر (پتر) و پل که داخل دژی به همین نام در کرانه رود نِوا در سنت پترزبورگ قرار دارد در سال ۱۷۱۲ آغاز شد. این بنای جدید را برای جایگزینی با کلیسای چوبی و کوچکی به همین نام ساختند که اندکی بعد از تأسیس شهر سنت پترزبورگ توسط پتر کبیر در دژ پیتر و پل در سال ۱۷۰۳ ساخته شده بود. معمار ایتالیایی «دومنیکو ترتزینی» (Domenico Trezzini) چنان شاهکاری را به سبک باروکی طراحی کرد که امروزه در میان زیباترین کلیساهای روسیه رتبه بندی می‌شود. ساخت کلیسای جامع در سال ۱۷۳۳ به پایان رسید و منار چوبی سابق آن در سال ۱۸۵۸ با مناری فلزی عوض شد. در نوک این منار یک بادنما به شکل فرشته نصب کردند که یکی از نمادهای مهم شهر به شمار می‌رود.

کلیسای جامع ۱۲۲ متر ارتفاع داشته و چند قرن بلندترین نقطه سنت پترزبورگ محسوب می‌شد. برج ناقوس این بنا در شب ۲۹ آوریل سال ۱۷۵۶ بر اثر اصابت صاعقه گرفتار آتش سوزی جدی گردید و در سال ۱۷۶۶ به دستور کاترین کبیر دوباره به همان شکل اول مورد بازسازی قرار گرفت. روند ساخت این برج حدود ۱۰ سال به طول انجامید.

جالب‌ توجه‌ترین قسمت این کلیسای جامع باروکی، مخروط نوک تیز روی برج ناقوس بوده که تضاد چشمگیری با منارهای پیازی شکل سنتی کلیساهای روسی دارد. انتخاب یک سبک معماری متفاوت اصلاً اتفاقی نبوده و در واقع هدف پتر کبیر برای اصلاح و تغییر شکل روسیه و نزدیک کردن آن به ملت‌های اروپای غربی را منعکس می‌کند. حتی نقشه زمین این بنا نیز به کلیساهای ارتدوکسی روسیه شباهت ندارد. کلیسای جامع پیتر و پل به جای شکل صلیب یونانی، یک راهروی بلند با دو جناح دارد.

طراحی داخلی کلیسا
یک رواق بازدیدکنندگان را به فضای داخلی باشکوه و مجلل کلیسا هدایت می‌کند که ترک معماری کلاسیک کلیساهای ارتدوکسی روسیه نیز به حساب می‌آید. این سبک سنتی شامل طاق‌های بزرگ، نقاشی سقفی، لوستر و ستون‌های مرمری با طلا کاری می‌شد. یکی از مهم‌ترین آثار هنری داخل کلیسا، شمایل ۳۰ متری خلق شده توسط صنعت گران مسکو در سال ۱۷۲۲ تا ۱۷۲۹ است. به طور کل ۴۳ تمثال برای تزئین این شاهکار باروکی پیچیده به کار رفته و یک طاق پیروزی مرکزی به نمادی از پیروزی ارتش روسیه در جنگ شمال نیز در آن به چشم می‌خورد.

مقبره تزارها
جدای از شکوه و زیبایی کلیسای جامع پیتر و پل، آن را بیشتر به خاطر مقبره تزارها می‌شناسند. زمانی که پتر کبیر در سال ۱۷۲۵ درگذشت، او را در این مکان دفن کردند. البته در آن زمان هنوز کار کلیسا به پایان نرسیده بود. به جز ۳ تن، تمام جانشینان بعدی او نیز در همین جا دفن شدند. آخرین فرد «نیکولاس دوم» بود که بلشویک‌ها او و خانواده‌اش را در سال ۱۹۱۸ بدون محاکمه اعدام کردند. پیکر آن‌ها را در سال ۱۹۹۸ به کلیسا انتقال دادند. کلیسای جامع پیتر و پل قدیمی‌ترین بنای شهر سنت پترزبورگ به شمار رفته و بعد از برج تلویزیون بلندترین سازه نیز محسوب می‌شود.

 

 

بلیط قطار     خرید بلیط قطار     قیمت بلیط قطار