بهترین راه یادآوری خاطرات یک سفر، خریدن سوغاتی‌هایی نفیس و دلچسب به نظر می‌رسد.

همچنین سوغاتی‌ یک هدیه‌ی با ارزش و سمبلیک شناخته می‌شود که علاقه و دوستی شما را نشان می‌دهد.

وقتی به کره جنوبی سفر می‌کنید انتخاب‌های زیادی را برای خرید پیش روی خود می‌بینید. برای راهنمایی شما در خریدن سوغاتی این مطلب حاضر شده است تا این سنت قدیمی را به خوبی برای خودتان و دوستانتان به انجام برسانید.

۱. ماسک سنتی چوبی
استفاده از ماسک در آیین‌های سنتی کره به عنوان بخشی از لباس نبرد یا در دیوان‌های سلطنتی از گذشته مرسوم بود و مردم کره جنوبی اعتقاد داشتند که این ماسک‌های عجیب و غریب ارواح شیطانی را دور می‌کنند. ماسک‌های به شکل مردمان بومی در جشن‌ و رقص‌ها کاربرد داشتند. امروزه این ماسک‌ها که معمولاً از چوب توسکا و با روکش ضدآب ساخته می‌شوند، نشانه خوش‌یمنی هستند و در بازسازی آیین‌های سنتی به کار می‌روند. ماسک‌ با نقطه‌های قرمز روی پیشانی و گونه معمولاً برای خانم‌ها و ماسک‌های بدون نقطه برای مردان هستند.

۲. ظروف سبز سلادون
ظروف سبز «سلادون» (Celadon) که سفالگری آن هزاران سال قدمت دارد، به خاطر زیبایی و کیفیت بالای خود مشهور هستند. طراحی ظروف سفالی کره‌ای نسبت به چینی ساده‌تر ارزیابی می‌شود. صنعتگران سلادون علاقه داشتند که با لعاب‌کاری، تضادی بین رنگ مورد استفاده با بدنه‌ی سفال ایجاد کنند. ایجاد این طرح‌ها با تکنیک خاص «سنگ‌گم» (sang-gam) به این شکل صورت می‌گرفت که از گِلی با رنگ متفاوت، سلادون تهیه شده و با رنگ‌ها بازی می‌شد.

۳. گلدوزی 
اگرچه سنت گلدوزی در کره جنوبی در حال از بین رفتن است اما هنوز هنرمندانی یافت می‌شوند که این راه را ادامه می‌دهند. کیسه پول‌، کیف پول، کیف دستی، کیف عینک و پیشبند از وسایل گلدوزی شده هستند که در مغازه‌ها به چشم می‌خورند. این سوغاتی با نقش گل و حیوانات هم چشم‌نواز به نظر می‌رسد و هم در عمل کاربرد دارد. کیسه پول از زمان ضرب سکه در کره بین مردم وجود داشته و علاوه بر کاربرد نگهداری آن، به عنوان یک اکسسوری نیز همراه با لباس سنتی به کار می‌رود. این کیسه‌های پول معمولاً دست‌دوز و با نقش‌های رنگارنگ و جذاب، با کشیدن نخ بالای آن بسته می‌شوند و یک هدیه‌ سنتی و اصیل برای بانوان به شمار می‌رود.

۴. هانجی
«هانجی» (Hanji) معمولاً به محصولاتی گفته می‌شود که از کاغذی با همین نام آن‌ها را می‌سازند. فرآیند تولید دست‌ساز این کاغذ از پوست درخت توت، هزاران سال قدمت دارد و تا مدت‌ها یکی از بهترین کاغذهای آسیای شرقی شناخته می‌شد. هانجی با دارا بودن استحکام، زیبایی، جلوه و خاصیت عایق‌ بودن در گذشته برای پوشاندن در و پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت تا خانه‌ها گرم بمانند. امروزه با کاغذ هانجی، عروسک کاغذی، آباژور، چراغ آویز و لوازم‌التحریر ساخته می‌شود که می‌توانید برای سوغاتی خریداری کنید. فقط توجه داشته باشید که آن‌ها را به خوبی بسته‌بندی کنید تا پاره نشوند.

۵. لباس سنتی هانبوک
«هانبوک» (Hanbok) لباس سنتی کره است که تا یک قرن پیش به طور روزمره به تن مردم دیده می‌شد و امروز هم از اهمیت نمادین خاصی برخوردار است به طوری که در مناسبت‌ها و جشن‌های سنتی پوشیده می‌شود. این لباس دو قسمت دارد؛ بالا‌تنه با نام «جئوگوری» (jeogori) و پایین تنه که برای بانوان با نام «چیما» (chima) و برای مردان با نام «باجی» (baji) شناخته می‌شود. معمولاً آستین‌های این لباس بسیار بلند هستند و با روبان و بند آن را تنظیم و محکم می‌کنند. 

۶. لوازم التحریر
کره جنوبی کشور اشیای بامزه و دوست داشتنی است به خصوص وقتی به راسته‌ی نوشت افزار سر بزنید. جذاب‌ترین خودکارها، ماژیک‌ها، دفترها، پلنر و جامدادی‌ها را در کره خواهید دید. برای دیدن مجموعه‌های فوق‌العاده از لوازم التحریر می‌توانید به «آرت‌باکس» (ArtBox) و «هات‌ترکس» (HotTracks) بروید.

۷. چای مخصوص کره
اگرچه چای در کره به اندازه‌ی چین و ژاپن پرطرفدار نیست اما از سوغاتی‌های اصیل این کشور به شمار می‌آید. از چای‌های سنتی می‌توان چای میوه‌ای «امیجا» (omija) را معرفی کرد که به آن «چای پنج طعم» هم گفته می‌شود، چرا که از «توت مگنولیا» (magnolia berry) که به این نام شهرت دارد آن را تهیه می‌کنند. چای «مشیل» (meshil) نوع دیگری است که از آلوی شیرین به دست می‌آید. در مجموع این چای‌ها نه تنها برای طعم دلچسب، بلکه به جهت فوایدی که بر سلامتی فرد دارند محبوب شده‌اند.

۸. قاشق و چاپستیک
برای کسانی که وقتشان را بیشتر در آشپزخانه می‌گذرانند، کاسه‌ و ابزار غذاخوری کره‌ای بخرید! برخلاف دیگر کشورهای آسیایی که معمولاً چاپستیک‌ها را از چوب یا بامبو می‌سازند، این وسیله در کره جنوبی از جنس فلز و گوشه‌دارتر و مسطح‌تر ساخته می‌شود. اگرچه این مسأله به یک سنت قدیمی بازمی‌گردد که خانواده‌های سلطنتی برای تشخیص سم در غذا این چاپستیک‌ها را استفاده می‌کردند. هرچند که کره‌ای‌ها به دلیل اثرات مثبت بر سلامتی هنوز نوع فلزی را ترجیح می‌دهند. بر سر میز غذاخوری کره‌ای‌ها معمولاً قاشق هم به همراه چاپستیک وجود دارد چون غذاهای سنتی کره اغلب شامل یک کاسه برنج، یک کاسه سوپ و خوراک جانبی هستند. سوپ و برنج با قاشق خورده شده و از چاپستیک برای صرف خوراک جانبی استفاده می‌کنند.

۹. فلوت بامبو
کره‌ای‌ها ارزش خاصی برای آلات موسیقی قائل هستند. فلوت بامبوی کره‌ای در سه اندازه‌ی مختلف ساخته می‌شود که هر کدام نام کره‌ای مخصوص خود را دارند. این فلوت‌ها از بزرگ به کوچک «دائگوم» (daegum)، «جانگ‌گوم» (jung-gum) و «سوگوم» (sogeum) نامیده می‌شوند. فلوت بامبو در مراسمات سنتی و تشریفات مذهبی کره همیشه حضور داشته و امروزه هم در صنعت مدرن موسیقی کاربرد دارند.

۱۰. پیپ سنتی
پیپ سنتی کره به اندازه‌ی هانبوک یا فلوت بامبو قدمتی هزاران ساله ندارد اما عمر آن را می‌توان بیش از چهارصد سال تخمین زد که قابل توجه است. در گذشته، جنس پیپ، نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی و سرمایه‌ی فرد بود. اشخاص ثروتمند از پیپ‌هایی با روکش سنگ‌ها و فلزات گرانبها و افراد روستایی از پیپ‌های ساده و چوبی استفاده می‌کردند. همچنین پیپ سرمایه‌داران لوله‌ی بلندی داشت، چون خدمتکار آن را برایشان روشن می‌کرد و به همین جهت پیپ بلند به نماد ثروت و موقعیت اجتماعی تبدیل شد.

۱۱. جینسینگ
جینسینگ کره به دلایل فوایدی که برای سلامتی دارد در جهان مشهور است و گفته می‌شود که به خاطر شرایط اقلیمی و جغرافیایی کره جنوبی بهترین جینسینگ در این کشور رشد می‌کند. جینسینگ در زبان کره‌ای «اینسام» (insam) به معنی «شخص، آدم» نامیده می‌شود، چرا که شکل ظاهری آن شبیه یک انسان است. چون بازار جینسینگ کره بسیار عظیم بوده، دسته‌بندی محصولات آن نیز به چند روش مختلف صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال بر اساس روش کشت، گران‌ترین آن‌ها «سانسام» (sansam) به شمار می‌رود که جینسینگ به صورت کاملاً طبیعی در کوهستان‌های مرتفع رشد ‌کرده و برداشت می‌کنند. 


بلیط قطار

خرید بلیط قطار

قیمت بلیط قطار

برای بازدید از سایت بوکینگ پرشیا بر روی کلمه "اینجا" کلیک کنید